بازدهی پالایشگاه اصفهان بیش از ظرفیت موجود است

اصفهان- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ظرفیت بازدهی پالایشگاه اصفهان بیش از ظرفیت موجود است،‌ افزود: براین اساس انتظار می‌رود تا حداقل ۳۰سال آینده بهره‌برداری از آن امکان‌پذیر باشد. محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری در شرکت پالایش نفت اصفهان با اعلام اینکه سهام شرکت‌های پالایش کشور به بخش‌خصوصی واگذار می‌شود، افزود: واحدهای دولتی قبل از واگذاری به بخش‌خصوصی، توسعه داده شده و فعال و سودده می‌شوند.

وی با بیان اینکه شرکت، پس از واگذاری به بخش‌خصوصی عملکرد و منافع خود را مستقل از دولت دارد، اظهار کرد: در قانون بودجه سال‌جاری، تبصره ۱۱، به صراحت بیان شده حتی در صورتی که شرکت دولتی باشد، ورود و خروج مواد اولیه و محصولات به قیمت بین‌المللی حساب می‌شود و مقداری را که به عنوان سوبسید می‌پردازد، جداگانه به حساب دولت گذاشته می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: دولت حق اعمال قیمت‌گذاری روی واحدهای واگذار شده را ندارد، مگر در صورتی که مابه‌تفاوت آن را خود پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه تبصره ۱۱ به زودی قانونی می‌شود،‌ افزود: براین اساس هر میزان سوبسیدی که دولت در محصولات تولیدی بخش خصوصی در نظر می‌گیرد، باید از منابع خود پرداخت کند.

نعمت‌زاده شرکت پالایش نفت اصفهان را یکی از واحدهای فعال دانست و گفت: عمر مفید بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها ۲۸سال است که با تعمیرات اساسی و نوسازی‌هایی که صورت می‌گیرد، این میزان افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: تجربیات گذشته نشان می‌دهد که عدم حمایت دولت از دستگاه‌های واگذارکننده، سرعت واگذاری را کاهش می‌دهد.