مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: به رغم رشد ۵۱‌درصدی بارندگی، آب دریاچه ارومیه ۱۸ سانتیمتر نسبت به سال گذشته پایین آمده است. به گزارش خبرگزاری فارس، کیومرث کلانتری افزود: ۳۰‌میلیون متر مکعب از آب‌های پشت سدهای شهرچایی و حسن‌لو برای احیای جریان رودخانه و راه آب‌ها در دریاچه ریخته شده است. وی با بیان اینکه ۳۹‌درصد از آب دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی است، تصریح کرد: به منظور احیای این اکوسیستم در حال رایزنی با آذربایجان شرقی هستیم.

کلانتری کاهش نزولات، راندمان پایین آب در کشاورزی، کنترل روان آب‌ها و ایجاد سازه‌های آبی و حفر چاه‌های غیرمجاز در دشت‌های اطراف دریاچه را از جمله عوامل کاهش آب دریاچه ارومیه برشمرد.

وی با بیان اینکه ارزش اقتصادی پارک ملی دریاچه کمتر از سایر فعالیت‌های اقتصادی نیست، اظهار امیدواری کرد با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی آب دریاچه ارومیه ۵/۱ متر افزایش یابد. براساس این گزارش، دریاچه ملی ارومیه به عنوان یکی از ۹ حوزه آبریز شناخته شده در کشور با عنوان منطقه حفاظت شده تالاب بین‌المللی و پارک ملی در مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است. این دریاچه زیبا که نقش تعدیل‌کننده را در شرایط اقلیمی منطقه شمال غرب دارد، با ۵۱هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع وسعت از نظر بزرگی پهناورترین دریاچه شور و بعد از بحرالمیت شورترین دریاچه جهان محسوب می‌شود.