130طرح با 30هزار میلیارد ریال اعتباردر خراسان جنوبی تصویب شد

بیرجند- خبرنگار دنیای اقتصاد: استاندار خراسان جنوبی گفت: بیش از ۱۳۰مصوبه در دومین سفر هیات دولت در استان به تصویب رسید که پیش‌بینی می‌شود برای مطالعه، اجرا و تکمیل طرح‌های مصوب بیش از ۳۰هزار میلیارد ریال هزینه شود. سید صولت مرتضوی اظهار کرد: با نگاه توسعه‌ای دولت به استان، به زودی خراسان جنوبی به قطب صنعتی، تجاری، فرهنگی و اقتصادی تبدیل می‌شود.

وی به مصوبات بخش‌های مختلف در دومین جلسه هیات‌دولت در استان اشاره کرد و یادآور شد: اختصاص اعتبار به مبلغ ۳هزار و ۱۰۰میلیارد ریال برای تسریع در ساخت خط هفتم انتقال گاز عسلویه به شرق کشور و اتصال این خط انتقال به بیرجند و گازرسانی به تمامی شهرهای خراسان جنوبی ظرف مدت ۳سال، انتقال فرآورده‌های نفت‌خام و ساخت پالایشگاه در استان با اعتبار ۵هزار میلیارد ریال از جمله مصوبات مربوط به وزارت نفت است.

وی خاطرنشان کرد: تسریع در خط انتقال گاز اتیلن از دیگر این طرح‌ها است که اجرای آن هزینه‌های سنگینی دارد، به طوری که تنها ۴مجتمع پتروشیمی گام اول آن است.

استاندار خراسان جنوبی از اختصاص یک‌هزار و ۴۰۰میلیارد ریال برای اجرای طرح اتصال بیرجند به راه‌آهن سراسری مشهد-بافق خبر داد و گفت: تسریع محور خضری- بیرجند و اجرای محور بیرجند- نهبندان از دیگر طرح‌های بخش راه و ترابری است که باید انجام شود و امیدواریم با اتصال بیرجند به راه‌آهن چابهار- زاهدان نیز گام بلندی بر توسعه استان برداشته شود.

وی انجام مطالعات کافی را برای تامین و انتقال ۱۲۰میلیون مترمکعب آب در سال برای استان، نقطه عطفی در تاریخ استان خراسان جنوبی برشمرد و افزود: اجرای نیروگاه سیکل ترکیبی و تکمیل و اجرای مطالعات ساخت ۶سد نیز از دیگر اقدامات زیرساختی محورهای توسعه استان است.

وی اظهار کرد: براساس مصوبه هیات‌دولت ۳میلیون تن سنگ‌آهن برای استفاده در دو مجتمع جدید فولاد استان باید توسط وزارت صنایع و معادن تامین شود و این طرح به ۷هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی نیاز دارد.

مرتضوی تصریح کرد: از سوی وزارت کشور نیز به منظور توسعه بخش حمل‌ونقل و همچنین کمک بلاعوض ۲۵۰میلیارد ریالی به عمران شهرداری شهرهای خراسان جنوبی اختصاص یافته است.

وی افزایش اعتبارات استان، اجرای طرح توسعه نهبندان، رسیدن شاخص‌های ارتباطی استان به شاخص‌های کلان کشور، تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، اجرای فیبر نوری برای دانشگاه‌ها، رساندن سهم استان از منابع بانکی از ۱/۱ به ۳/۱درصد در کلان کشور، کمک ۱۰۰میلیون دلاری به صادرات غیرنفتی و معافیت مالیاتی شهرک‌های صنعتی را از جمله تصمیم‌های خوب دولت به منظور پیشرفت و توسعه خراسان جنوبی دانست.

استاندار خراسان جنوبی بیمه محصولات کشاورزی به خصوص محصولات استراتژیک استان، ساخت ایستگاه سوار و پیاده شدن مسافر قطار در بخش بشرویه، اجرای مرکز شبانه‌روزی بهزیستی دختران، ساخت ۲خانه مهر برای بازنشستگان، مجتمع فرهنگی کمیته امداد، ایجاد پردیس و تالار بزرگ بیرجند، افزایش تسهیلات و یارانه تسهیلات اشتغالزایی را از دیگر مصوبات مهم هیات دولت در بخش‌های رفاهی، فرهنگی، اجتماعی، کشاورزی و... برای توسعه استان دانست. وی همچنین اختصاص ۸/۱۶میلیارد ریال برای ساخت واحدهای مسکونی محرومان شهری از سوی وزارت مسکن و شهرسازی، ساخت ۲۹سالن ورزشی در قالب استخر سرپوشیده، سالن‌های چندمنظوره مسقف شهری و روستایی، ساخت ۱۰مدرسه شبانه‌روزی و یک مرکز آموزش عالی و توسعه دانشگاه‌ها و اخذ مجوز دانشکده فردوس را از جمله تصمیمات مهم دولت در بخش مسکن، ورزش، آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها عنوان کرد.