ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: ۱۴ طرح عمرانی با صرف اعتبار ۳۰میلیارد ریال در رودخانه تالار و سیاهرود قائم‌شهر اجرا شد. ولی‌ا... ولیپور، مدیرامور آب شهرستان قائم شهر و جویبار با بیان مطلب فوق در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال که در محل اداره آب این شهرستان برگزار شد، گفت: افت شدید بستر رودخانه‌های سیاهرود و تالار به علت برداشت بی رویه و غیرمجاز شن و ماسه موجب شده که بر خلاف گذشته که کشاورزان منطقه در فصل زراعی به راحتی سردهنه‌های زراعی خود را با استفاده از امکانات موجود آبگیری می‌کردند با مشکل مواجه شوند.

وی افزود: آب منطقه‌ای استان به منظور حل این مشکل و آبگیری سردهنه زراعی و آب‌بندان‌های منطقه طی برنامه سوم و چهارم ۱۴ طرح با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۳۰میلیارد ریال که عمدتا برای تثبیت بستر است را در رودخانه تالار و سیاهرود اجرا کرده است.

سید جمال موسوی، مدیر امور مهندسی رودخانه شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز با اشاره به این موضوع که بخش عمده مصالح یاد شده از استاندارد لازم برای ساخت ساختمان برخوردار نیست و این امر در هنگام وقوع زلزله خسارات جبران‌ناپذیری را به بار خواهد آورد، گفت: علاوه بر اثرات تخریبی برداشت بی رویه مصالح از رودخانه‌های استان، متاسفانه بخش زیادی از زباله‌ها و نخاله‌ها در حریم بستر رودخانه دپو می‌شود و یا اینکه بخشی از پساب‌های صنعتی و خانگی به سمت رودخانه هدایت می‌شود که این امر ضمن تشدید سیلاب منابع آب استان را نیز از لحاظ کیفی تهدید می‌کند.

ناصحی، رییس دادگستری شهرستان قائم‌شهر نیز در این جلسه ضمن تاکید بر برخورد قاطع با افراد سودجو و فرصت‌طلب گفت: نباید اجازه داد تا اینگونه به اموال عمومی خسارت وارد شود.

وی با تاکید بر برخورد قانونی با افرادی که دارای سوء سابقه در این زمینه هستند از شرکت خواست در لیستی نسبت به معرفی نام افراد سودجو و فرصت‌طلب اقدام کند.

وی تخریب طبیعت به ویژه رودخانه‌ها را تخریب جامعه دانست و تصریح کرد: دستگاه‌های اداری و اجرایی استان صرفا با هدف ارائه خدمت به مردم و جلب رضایت آنها ایجاد شده‌اند و باید با مشارکت هم برای حفظ حقوق بیت‌المال تلاش کنند تا از سرمایه‌های عمومی به خوبی حفاظت شود.