زنجان- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: استاندار زنجان گفت: استان زنجان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود می‌تواند به یک پایانه صادراتی مهم در کشور تبدیل شود. قوام نوذری، در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان زنجان اظهار کرد: استان زنجان ظرفیت و پتانسیل‌های تبدیل شدن به پایانه صادراتی را در همه زمینه‌های صادراتی دارد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه کشور با تلاش دولت در مسیر تولید و صادرات قرار گرفته است، افزود: باید تحولی در تجهیزات و تخصصی کردن امکانات گمرک زنجان صورت گیرد.

استاندار زنجان، افزود: مسوولان گمرک استان زنجان باید برای تخصصی کردن این گمرک اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه باید برای ایجاد توسعه صادرات از بخش‌خصوصی کمک گرفت، افزود: بخش‌خصوصی استان زنجان باید توانمندی‌های خود را درباره صادرات نشان دهد و برای ایجاد پایانه صادراتی برنامه‌ریزی کند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه یکی از مکانیزم‌های ایجاد پایانه صادراتی در استان گمرک است، افزود: ما می‌توانیم با قوی کردن پایانه‌های صادراتی استان به عنوان نماینده مراکز پایانه‌ای، در کشورهای اروپایی حضور داشته باشیم.

نوذری با اشاره به اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی و غیرنفتی استان از طریق مرزها و یا گمرک سایر استان‌ها صادر می‌شود، افزود: محصولات کشاورزی و یا برخی محصولات مانند فرش تولیدی استان زنجان از مرزها و گمرک سایر استان‌ها بدون اینکه نامی از مبدا آن در میان باشد، صادر می‌شود که این برای استان بسیار بد است.

استاندار زنجان اظهار کرد: مسوولان گمرک استان باید به رفع نواقص و یا تجهیز و تخصصی کردن گمرک اقدام کنند تا صادرکنندگان استان برای صادر کردن محصولات خود از گمرک استان اقدام کنند.