رشت- خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم گردشگری و صنعت توریسم از اقتصاد جهانی گفت: امروزه صنعت گردشگری به یکی از مهم‌ترین ارکان رشد و توسعه کشورهای جهان تبدیل شده و سهم قابل ملاحظه‌ای از اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است به‌گونه‌ای که درآمد برخی از کشورها از این صنعت با درآمد سالانه کشور ما از فروش و صادرات نفت‌خام برابر است. کیانوش صادق دقیقی ادامه داد: کشورهایی مانند ترکیه، مالزی، اندونزی، قطر و امارات اگرچه از لحاظ برخورداری از پتانسیل‌های گردشگری طبیعی و آثار باستانی نسبت به ایران در رتبه پایین‌تری قرار دارند، اما به دلیل ایجاد شرایط مناسب و توجه به صنعت گردشگری، سهم بیشتری از اقتصاد صنعت توریسم جهانی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه ایران از لحاظ برخورداری از جاذبه‌های گردشگری یکی از ۱۵کشور اول دنیا است، خطاب به مدیران دستگاه‌های دولتی افزود: باید روی صنعت گردشگری و توریسم حساب ویژه‌ای باز کنیم، چرا که این صنعت می‌تواند به عنوان اساسی‌ترین و قوی‌ترین منبع درآمدی مطرح شود، از این رو همه مدیران و مسوولان دستگاه‌های دولتی باید از این صنعت به ویژه فعالان در عرصه برگزاری تورهای گردشگری و مدیران هتل‌ها و مجموعه‌های تفریحی و رفاهی دفاع کنند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در ادامه به انتقاد از مدیران دولتی استان‌های شمال پرداخت و خاطرنشان کرد: متاسفانه از سهم کشور خود از دریای خزر استفاده بهینه نمی‌کنیم و فقط به استفاده فصلی از ساحل آن بسنده می‌کنیم. این در حالی است که با خرید یا ساخت شناورهای توریستی و اتوبوس‌های دریایی، ضمن توسعه صنعت گردشگری می‌توانیم صنعت حمل‌ونقل دریایی را نیز رونق ببخشیم.