اراک- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: غنی‌سازی نان در استان مرکزی به دلیل تامین نشدن اعتبار لازم برای خرید پرمیکس و تحویل آن به کارخانه‌های آرد، از ابتدای شهریور ماه امسال متوقف شده است. دلاور، معاون دارو و غذای دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، در اولین جلسه شورای سلامت استان مرکزی با بیان این مطلب افزود:‌ این در حالی است که طرح غنی‌سازی آرد در استان مرکزی از سال گذشته در تمام کارخانه‌های آرد این استان با موفقیت به اجرا درآمد و در استان مرکزی به عنوان تنها استان کشور، طرح پایش نان در تمام نان‌های عرضه شده انجام گرفت.

وی بحث اعتبار و افزایش قیمت پرمیکس از ۸۰۰ به ۱۰۰۰تومان در هر کیلو در بازار عرضه را از دلایل اصلی عدم تامین این ماده در استان برشمرد و گفت: با مکاتبه به اداره غله و کارخانه‌های آرد از سوی دانشگاه علوم‌پزشکی درخواست شده تا تامین مجدد پرمیکس، کارخانه‌ها براساس سهمیه‌ آرد تولیدی، این ماده را تهیه و به آرد بیافزایند تا هزینه خرید به آنان تحویل داده شود؛ اما متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده است. وی با اشاره به اینکه پرمیکس تنها در یک کارخانه کشور تولید می‌شود، گفت:‌ تکنولوژی تولید پرمیکس چندان پیچیده نیست و با تغییر خط تولید در واحد‌های پرورش دام می‌توان خط تولید این پودر را در استان ایجاد کرد.

براساس این گزارش، مدیرکل غله استان مرکزی نیز در همین جلسه از عدم قطع طرح غنی‌سازی آرد در کارخانه‌های آرد استان خبر داد و گفت: طبق نمونه‌گیری‌های انجام شده تمامی آردهایی که به نانوایی‌های استان تحویل داده شده‌اند، تا این تاریخ حاوی پرمیکس بوده‌اند.

یادگاری، مسوول تهیه و خرید پرمیکس در دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز ضمن تکذیب اظهارات مدیرکل غله استان گفت: آزمایشگاه غله مرتبط به آزمایشگاه دانشگاه علوم‌پزشکی است و نمونه‌گیری نان‌ها و آرد برای تعیین میزان پرمیکس همچنین خرید این ماده، تنها توسط دانشگاه علوم‌پزشکی صورت می‌گرفته و نمونه‌های جدید، حاکی از عدم غنی‌سازی آرد در ماه‌های اخیر است.

براساس این گزارش، با توجه به تناقضات موجود، سهرابی، استاندار مرکزی خواستار اعزام یک نماینده از هر دو طرف به کارخانه‌های آرد استان و بررسی صحت یا سقم موضوع شد.