باند شمالی آزادراه ساوه-همدان به بهره‌برداری رسید

همدان- خبرنگار دنیای اقتصاد: باند شمالی آزادراه ساوه-همدان در مراسمی با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر راه و ترابری به بهره‌برداری رسید. غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس شورای اسلامی در این مراسم با تقدیر از همه کسانی که در ساخت آزادراه همدان-ساوه سهیم بوده‌اند، گفت: در برخی کشورها رسم بر این است همه کسانی که در ساخت آن طرح سهیم هستند برای افتتاح آن دعوت می‌شوند.

حداد عادل ادامه داد: خوب است ما نیز این رسم را در کشورمان برقرار کنیم و از مهندسان و کسانی که در طرح کار کرده‌اند به این شیوه تقدیر شود.

وی افزود: اگر امروز یک نفر طرحی را افتتاح می‌کند، این دست یک نفر نیست. دست همه است که این پیام را به ملت می‌دهد که همه با هم برای سازندگی ایران تلاش می‌کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه باعث صرفه‌جویی در سایر تاسیسات می‌شود، افزود: رابطه مستقیم و معناداری بین پیشرفت هر کشور و راه‌ها و وسایل ارتباطی وجود دارد.

وی افزود: وقتی راه‌های دسترسی فراوان و آسان است، لازم نیست تاسیسات متعدد شود و برای حوزه وسیعی می‌توان یک بیمارستان و یا یک دانشگاه فراهم کرد.

وی با بیان اینکه پر هزینه‌بودن ساخت بزرگراه‌ها و راه‌آهن تصمیم‌گیری را سخت می‌کند، گفت: سرمایه‌گذاری در راه و ارتباطات در حقیقت صرفه‌جویی در سایر هزینه‌ها است.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی با نگاه مردمی که انقلاب داشت در توسعه جاده‌ها، بزرگراه‌ها و همچنین راههای روستایی موفق عمل شد.

وی راه‌آهن، خطوط هوایی و فرودگاه‌ها را از دیگر مواردی برشمرد که پس از پیروزی انقلاب به آن توجه شده است و افزود: اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به حد مطلوب وجود دارد.

رییس مجلس تاکید کرد: ایجاد زیرساخت‌های توسعه، تضمینی برای پیشرفت کشور است و مجلس نیز با این نگاه پشتیبان دولت است، کمااینکه در ماه جاری با تصویب لایحه مدیریت مصرف سوخت و حمل‌ونقل، بودجه مناسبی را به این امر اختصاص داد تا جهشی برای صنعت حمل و راه ایجاد شود.

وی تصریح کرد: همدان شهری تاریخی است و باید زمینه‌ای فراهم شود تا به مرکز توسعه و رشد همه‌جانبه غرب کشور تبدیل شود.

وزیر راه و ترابری نیز در این مراسم گفت: سالانه بیش از یک میلیون خودرو در کشور تولید می‌شود که طول آنها حدود سه هزار کیلومتر است. محمد رحمتی افزود: البته به همین نسبت، باید جاده نیز ساخته شود.

وی گفت: به منظور افزایش روند توسعه راه و حمل‌ونقل باید هرچه سریع‌تر بخش‌خصوصی در زمینه توسعه راه‌ها فعال و تقویت شود.

وزیر راه و ترابری گفت: وزارت راه و ترابری ۶۰هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت آزاد راه‌ها در کشور نیاز دارد که این رقم در آستانه تصویب مجلس شورای اسلامی است.

وی محل تامین این اعتبار را صرفه‌جویی حاصل از ساماندهی مصرف بنزین و افزایش درآمد ارزی کشور عنوان کرد.

رحمتی همچنین از دو باند شدن جاده سنندج-تهران خبر داد و گفت: مجلس در تخصیص اعتبارات وزارت راه و ترابری کوتاهی نکرده است و نمایندگان نیز همراهی خوبی داشته‌اند که امید است نتایج آن به زودی مشخص شود.

وی به تلاش نمایندگان برای تصویب راه‌آهن تهران-سنندج اشاره کرد و افزود: امسال بودجه‌ای برای این منظور تخصیص یافته است که با تصویب لایحه جدید، مسیر تهران- همدان در بخش ریلی به ۵/۱ساعت می‌رسد. مدیر کل راه و ترابری استان همدان نیز در مراسم افتتاح این‌ آزادراه گفت: این آزاد راه به طول ۱۷۵کیلومتر به عنوان بخش عمده و مهمی از آزاد راه غرب کشور بین تهران تا کرمانشاه است.

حسین علیزاده افزود: با بهره‌برداری از قطعه نخست این آزاد راه که خط شمالی آن محسوب می‌شود فاصله تهران تا همدان ۷۵کیلومتر کمتر شده است.

وی گفت: فاصله زمانی همدان-تهران نیز از ۲۷۵دقیقه به ۱۸۰دقیقه برای خودروهای سواری کاهش می‌یابد.

علیزاده افزود: برای راه‌اندازی باند شمالی آزاد راه همدان ساوه شش هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرکل راه و ترابری استان همدان، گفت: آزاد راه همدان ساوه به عنوان قسمتی از آزادراه کربلا نیز نامگذاری شده است.