زمان اجرای طرح‌های عمرانی کشور به نصف کاهش یافت

ارومیه- خبرنگار دنیای اقتصاد: پل تقاطع غیرهمسطح پیامبر اعظم در ارومیه با حضور معاون عمرانی وزیرکشور به بهره‌برداری رسید. مهدی هاشمی، معاون وزیر کشور در حاشیه بهره‌برداری از این پل گفت: متوسط زمان اجرای طرح‌های عمرانی ملی در کشور در دو سال اخیر به نصف زمان گذشته کاهش یافت.

وی افزود: در گذشته متوسط زمان بهره‌برداری از طرح‌های ملی ۱۴سال بود که در زمان حاضر به هفت سال رسیده است.

معاون عمرانی وزیر کشور با اشاره به اینکه در زمان حاضر ۸۰هزار طرح عمرانی در کشور در دست اجرا است، افزود: کشور به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده است.

وی افزود: ۲۰هزار طرح از این تعداد ملی و بقیه استانی است.

هاشمی با اشاره به اینکه سیاست تمرکززدایی در دستورکار دولت قرار گرفته است، گفت: پیش‌بینی می‌شود با اجرای این سیاست، درصد بیشتری از طرح‌های عمرانی ملی به صورت استانی اجرا شود.

وی همچنین از اجرای تبصره ۱۳ در سال آینده خبر داد و گفت: براساس این طرح که به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است، افزون‌بر ۱۰۰هزار میلیارد ریال در مدت پنج سال صرف ارتقای سامانه حمل‌و‌نقل عمومی کشور خواهد شد.

هاشمی ساماندهی سامانه حمل‌و‌نقل عمومی را بسترساز توسعه جوامع دانست و اظهار کرد: همزمان با تحول عظیمی که در بخش‌های مختلف کشور در دولت نهم روی داده، بخش حمل‌و‌نقل عمومی نیز شاهد تحولات بزرگ بوده است.

معاون عمرانی وزیر کشور گفت: قبل از سال ۸۴ در مجموع ۲۱هزار دستگاه اتوبوس در سطح کشور فعال بود که در سال‌های ۸۴ و ۸۵ و اوایل امسال ۱۱هزار دستگاه به آن افزوده شده است. هاشمی تعداد خودروهای فرسوده جایگزین‌شده در بخش حمل‌و‌نقل عمومی از سال ۸۱ تا ۸۴ را ۴۰هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: این میزان در سال ۸۵ به ۲۰۰هزار دستگاه رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری ۳۵۰هزار دستگاه نیز در بخش حمل‌و‌نقل عمومی جایگزین شود.

استاندار آذربایجان غربی نیز در این مراسم با اعلام اینکه بودجه عمرانی استان امسال نسبت به دو سال گذشته بیش از ۳۰۰درصد افزایش یافته است، این افزایش را ناشی از توجه دولت نهم و شتاب توسعه در مناطق مختلف کشور دانست.

رحیم قربانی، از سدسازی، اجرای شبکه‌های آبیاری زهکشی و اجرای مجتمع‌های پتروشیمی‌، ساخت کارخانه‌های سیمان و کارخانه قند به عنوان طرح‌های مهم عمرانی در استان یاد کرد.

وی با بیان اینکه روند توسعه در استان شتاب گرفته است، بر لزوم توجه بیشتر مسوولان به اجرای سریع طرح‌های عمرانی تاکید کرد.

قربانی میزان ساخت‌و‌سازهای عمرانی در استان را بی‌نظیر دانست و افزود: با بهره‌برداری از دو کارخانه سیمان خوی و بوکان در سال آینده این روند شتاب بیشتری می‌یابد.

رییس شورای شهر ارومیه نیز در این مراسم خواستار رفع موانع موجود در سر راه مسیرگشایی خیابان امام از طریق پادگان ارتش و نیز تکمیل کمربندی دور شهر ارومیه و ساخت پل رودخانه شهر چای شد.

پرویز جلیلی یادآور شد: ساخت کمربندی دور شهر ارومیه به شهرداری محول شده در حالی که شهرداری ارومیه در زمان حاضر قادر به تامین هزینه‌های این طرح نیست.

براساس این گزارش، پل بزرگراه پیامبر اعظم با ۶۸متر طول و ۲۸متر عرض و ۵/۶متر ارتفاع از طرح‌های بزرگ پل‌سازی در ارومیه است که با ۸۰میلیارد ریال اعتبار در مدت دو ماه ساخته شده است.