ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: وضعیت رودخانه‌های استان مازندران به دلیل برداشت غیرمجاز و غیراصولی شن و ماسه از بستر آنها بسیار نگران‌کننده است. حجت‌السلام والمسلمین جعفری، دادستان مرکز استان مازندران و دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال در زمین‌ها و منابع طبیعی مازندران، در حاشیه دیدار اعضای این شورا از رودخانه تالار قائم‌شهر با بیان مطلب فوق افزود: دستگاه‌های اجرایی و قضایی مسوول باید با تعامل و همکاری مناسب و نظارت مستمر و اثربخش نگذارند، تخلفی صورت گیرد. وی با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی‌ها به این منظور یک رویه پیشگیرانه باشد، افزود: بخشی از تخلفات ناشی از عدم‌نظارت صحیح در مجوزهای صادرشده برای برداشت شن و ماسه است که متاسفانه افراد بیشتر از آنچه در مجوزشان قید شده است، برداشت می‌کنند.

جعفری در ادامه افزود: انتظار می‌رود، دستگاه‌های اجرایی مسوول با نظارت دقیق و درست خود از این گونه اقدام‌ها جلوگیری کنند.

دبیر شورای حفظ حقوق بیت‌المال با تاکید بر اینکه رودخانه‌ها جزیی از اموال و سرمایه‌های ملی کشور هستند، افزود: مجوزهای صادره باید با مطالعات دقیق صادر شود و فرآیند برداشت و احیا محدوده برداشت با نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط انجام گیرد.

سیدجمال موسوی، مدیر امور مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای مازندران، نیز در این دیدار گفت: در حال حاضر رودخانه‌های مهم استان به دلیل برداشت بی‌رویه و غیراصولی شن و ماسه دچار افتادگی بستر شده‌اند، حریم آنها تغییر کرده و سیلاب دشت‌های آنها در اثر برداشت به گودال‌های بزرگ تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه آبگیری انهار زراعی نیز به همین دلیل با مشکل جدی روبه‌رو شده است، افزود: با تغییراتی که در رودخانه‌ها ایجاد شده و با وقوع سیل‌ها مسیر جریان به سمت سیلاب به دشت دچار تغییر شده است و این موضوع علاوه‌بر خسارت به زمین‌های کشاورزی، خانه‌های مسکونی اطراف را نیز تخریب می‌کند.