چهار کارخانه جدید کمپوست در گیلان ساخته می‌شود

رشت- خبرنگار دنیای اقتصاد: در پی تولید دوهزار تن زباله در استان گیلان، ساخت چهار کارخانه کمپوست جدید در این استان در دستور کار قرار گرفت. مدیر موسسه بازیافت مواد و زباله استان گیلان با اعلام خبر فوق با بیان اینکه مشکل ساماندهی انواع پسماندها و زباله‌های تولیدی در بسیاری از کشورهای پیشرفته حدود ۶۰سال است که حل شده،‌ گفت: این در حالی است که در کشور ما تا سه‌سال پیش در این‌باره هیچ اقدام اساسی صورت نگرفته بود تا اینکه بر اساس طرح ویژه‌ای در استان‌های شمالی کشور موسسه بازیافت زباله تشکیل شد.

محمد زالفی افزود: با تشکیل این موسسه‌ها برنامه‌ریزی، ساماندهی و مدیریت پسماندها در این استان‌ها برعهده این ارگان‌ها قرار گرفت و اجرای طرح‌های تهیه شده و دفع بهداشتی زباله‌ها بر عهده دستگاه‌های تولید‌کننده گذاشته شد.

وی افزود: از آنجا که در طرح جامع مدیریت پسماندها، تنوع و تقسیم جمعیتی، میزان تولید زباله، کیفیت و کمیت زباله‌ها، نوع زباله‌، میزان قابل بازیافت زباله، زباله‌های بیمارستانی و چگونگی از بین بردن آنها از سوی موسسه‌های بازیافت صورت می‌گیرد، از سوی موسسه بازیافت مواد و زباله استان گیلان، این استان به پنج زون مرکزی، شرقی، جنوبی، ‌انزلی و شمال‌غربی تقسیم شد.

زالفی در ادامه درباره ساخت کارخانه‌های کمپوست جدید در این استان گفت: در حال حاضر شهر رشت یک کارخانه کمپوست دارد که به دلیل اینکه جوابگوی زباله‌های تولیدی این شهر نیست، ساخت یک کارخانه ۲۵۰هزار تنی دیگر نیز در جوار کارخانه‌ قبلی آغاز شد که پیش‌بینی می‌شود این کارخانه دی‌ماه سال‌جاری به طور آزمایشی به بهره‌برداری برسد.

وی تصریح کرد: در حوزه شرق گیلان در شهرستان رودسر نیز کارخانه کمپوست مجهز و پیشرفته‌‌ای دارای تصفیه‌خانه شیرابه در حال ساخت است که در مرحله اول با ظرفیت ۲۵۰تن و در ادامه با ظرفیت ۵۰۰تن زباله در روز فعالیت خواهد کرد.

زالفی گفت: بر اساس زمان‌بندی این طرح، قرار است در هفته دولت سال ۸۷ به بهره‌برداری برسد که با اختصاص اعتبارات لازم،‌ امکان آماده شدن آن تا اواخر سال‌جاری نیز میسر است.

مدیر موسسه بازیافت مواد و زباله استان گیلان گفت: کارخانه کمپوست انزلی نیز با ظرفیت پذیرش ۲۰۰ تن زباله در روز و برخورداری از ماشین‌آلات مدرن و مجهز تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه شمال‌غرب گیلان نیز یک زمین ۱۰ هکتاری برای این منظور در نظر گرفته شده و برای ساخت آن در سال‌جاری ۲۵۰میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

زالفی افزود: در شهرستان رستم آباد واقع در حوزه جنوبی استان گیلان نیز به زودی طرح ساخت تصفیه‌خانه شیرابه‌ای به مناقصه گذاشته می‌شود.

وی در پایان در خصوص وضعیت تولید زباله در گیلان گفت: هم‌اکنون روزانه دو هزار تن زباله در گیلان تولید می‌شود که براساس آمار، این میزان زباله در مقایسه با دیگر نقاط کشور، بیشتر است.