مرکز پرنده‌شناسی در مازندران راه‌اندازی می‌شود

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: نمایشگاه و مرکز پرنده‌شناسی شمال کشور در منطقه اوجاکنده واقع در فریدونکنار در حال ساخت است. رسول علی اشرفی‌پور، مدیرکل محیط زیست استان مازندران با اعلام مطلب فوق افزود: عملیات این طرح در فاز اول در زمینی به وسعت ۱۲ هکتار و با اختصاص ۱۰۰میلیون تومان اعتبار در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه ایجاد مرکز پرنده‌شناسی یکی از طرح‌های مصوب هیات دولت در سفر به این استان بوده است، گفت: فاز اول این طرح شامل ساختمان اصلی نمایشگاه است و تاکنون برای ساخت آن ۵۰میلیون تومان هزینه شده است.

اشرفی‌پور در ادامه از اجرای طرح همیاران محیط زیست در استان مازندران برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: اداره ‌کل ‌حفاظت محیط زیست مازندران با همکاری سازمان آموزش و پرورش استان به منظور نهادینه و اجرایی کردن فرهنگ توجه به‌ مسائل زیست محیطی طرح «همیار زیست محیطی» را در مدارس استان آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: در طرح همیار زیست محیطی چهار کارت مخصوص همیار که دو نوع کارت برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، یک کارت برای مقطع راهنمایی و یک کارت نیز برای دانش‌آموزان دبیرستان است، صادر شد.

وی‌ با بیان اینکه دانش‌آموزان تاثیرگذارترین قشر برای اجرایی و نهادینه کردن فرهنگ توجه به رعایت مسائل زیست محیطی هستند، تصریح کرد: شرایط مربوط به اهمیت آلودگی آب، خاک، هوا و صوت به زبان ساده و روان در این کارت‌ها اعلام شده است.

علی اشرفی‌پور خاطر نشان کرد: دانش‌آموزانی که بیشترین فعالیت را در فرهنگ‌سازی مسائل زیست محیطی داشته باشند، در مناسبت‌های مختلف زیست محیطی مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

مدیرکل محیط زیست استان مازندران در ادامه با یادآوری این نکته که مطالبه اصلی مردم، اجرای برنامه توسعه‌ای مبتنی بر مقررات زیست محیطی است، گفت: با انجام کارهای فرهنگی و ارتقای اخلاق زیست محیطی در مازندران در سال گذشته، ۷ واحد آلاینده اصلی زیست محیطی، واحد تولیدشان را با مقررات زیست محیطی هماهنگ کردند.

وی استعلام‌های زیست محیطی انجام شده در ۶ ماه اول سال‌جاری را ۹۳۰ مورد، شامل ساخت مرغداری، گلخانه، پرورش ماهی و... عنوان کرد و گفت: تاکنون ۸۶۹ مورد از این تعداد، موافقت‌نامه اصولی گرفته‌اند و تنها با اجرای ۶۱ مورد مخالفت شده است.

اشرفی‌پور افزود: همچنین در نیمه نخست سال‌جاری، ۲۶۴ فقره اخطاریه زیست محیطی به واحدهای آلاینده استان مازندران داده شد که از این تعداد ۲۳ فقره منجر به تعطیلی و ۱۴ فقره نیز براساس تمهیدات انجام شده فک پلمپ شد.