آغاز برداشت پسته از باغ‌های شهرستان آران و بیدگل

کاشان- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: مسوول امور باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل از آغاز برداشت پسته از باغ‌های این شهرستان خبر داد. مهدی مزینی سطح زیر کشت باغ‌های پسته این شهرستان را یک‌هزار و ۱۵۰هکتار دانست و افزود: درختان پسته ۸۰۰هکتار از این باغ‌ها، بارور و ۳۵۰هکتار باقیمانده غیر بارور است.

وی متوسط برداشت محصول پسته این شهرستان را سه تن در هر هکتار پیش بینی کرد و گفت: میزان تولید پسته این شهرستان در سال گذشته حدود دوهزار و یکصد تن بوده‌است که امسال پیش بینی می شود، این میزان با ۲۵درصد افزایش به دو هزار و ۵۰۰تن برسد.

وی از محصول پسته به عنوان یکی از مهمترین محصولات باغی این شهرستان یاد کرد و گفت: شهرستان آران و بیدگل از نظر تولید و سطح زیر کشت محصول پسته در بین شهرستان‌های استان اصفهان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

به گفته مزینی، مهمترین ارقام پسته این شهرستان کله‌قوچی، اکبری، اوحدی و احمد آقایی است.

مسوول امور باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی آران و بیدگل، کمبود واحدهای فرآوری پسته را از جمله مشکلات پسته‌کاران این شهرستان دانست و یادآور شد: در این شهرستان تنها دو ترمینال فرآوری پسته وجود دارد که جوابگوی نیاز موجود نیست و به همین سبب محصول پسته تولیدی، پس از برداشت به بیماری آفلاتوکسین دچار می‌شود.

وی کمبود آب را از دیگر مشکلات پسته‌کاران دانست و گفت: میزان آب چاه‌های مورد استفاده پسته‌کاران در حد نیاز آبی سطح زیر کشت پسته شهرستان نیست و هر سال باغداران به دلیل کمبود آب با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

مزینی خاطرنشان کرد: چنانچه با همکاری و مساعدت مدیریت منابع آب شهرستان‌های کاشان و آران وبیدگل میزان دبی آب مورد نیاز پسته‌کاران تامین شود، تولید پسته ۳۰درصد افزایش می‌یابد.

وی در پایان، طرح تغذیه باغات پسته، هدایت و نظارت فنی، تشکیل شبکه پیش‌آگهی برداشت، تهیه و توزیع سبد و چادر مخصوص برداشت اصولی پسته و انجام آزمایش سالانه سنجش میزان آلودگی محصول پسته تولیدی نسبت به بیماری آفلاتوکسین را از جمله اقدام‌های این واحد برای ارتقا و توسعه محصول پسته عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، هم‌اکنون ۳۰۰ بهره‌بردار پسته در شهرستان آران و بیدگل فعالیت می‌کنند.