بوشهر - خبرنگار دنیای اقتصاد: عملیات لایروبی حوضچه آبگیر فازهای یک تا ۱۰ شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی برای نخستین بار از سوی پیمانکاران داخلی آغاز شد. سعید سلیمی بنی، جانشین تاسیسات تامین آب از دریا شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان این مطلب گفت: لایروبی حوضچه آبگیر فازهای این شرکت مطابق با مقررات فنی شرکت با امکانات داخلی با هزینه ۶۰۰میلیون ریال در مدت سه ماه اجرا می‌شود. وی اظهار کرد: هزینه این اقدام توسط شرکت‌های خارجی ۱۰میلیارد ریال و به مدت یک سال برآورد شده که نقش مهمی در صرفه‌جویی ارزی دارد. سلیمی بنی هدف از این عملیات را تخلیه رسوبات ناشی از میکروارگانیسم‌های موجود در دریا، جلبک‌ها، باکتری‌ها، ذرات شن، ماسه و رسوبات دانست.

وی با بیان این که لایه رسوبات در آبگیر به عمق ۵۰ سانتیمتر تشکیل شده است، تصریح کرد: ویژگی این عملیات که با استفاده از پمپ‌های مخصوص، گل‌ولای و لجن را مکش و به وسیله یک لوله به خارج منتقل می‌کند عدم قطع جریان فعالیت پالایشگاه‌ها در زمان اجرای کار است.

این مقام مسوول یادآور شد: این رسوبات که بر اثر استفاده از آب دریا برای مصارف پالایشگاهی ایجاد شده است باعث آلودگی آب و در نتیجه آلودگی فیلترها و پمپ‌ها می‌شود و با آسیب رساندن به تجهیزات پالایشگاهی، عملیات بهره‌برداری را با مشکل مواجه می‌سازد.