لنت ترمز دیسکی با ماده معدنی میکا در استان گیلان تولید شد

رشت- خبرنگار دنیای اقتصاد: برای اولین‌بار در ایران با افتتاح کارخانه منور خزر در استان گیلان انواع لنت ترمز دیسکی با ماده معدنی بی‌خطر میکا تولید و روانه بازار شد. مدیرعامل این شرکت با اعلام این خبر، گفت: تولید لنت ترمز از ماده معدنی میکا برای اولین‌بار در سال ۸۰توسط محققان و پژوهشگران شرکت معدنی آماردی کاوش مطرح شد و پس از سال‌ها تحقیق و آزمایش بالاخره محققان این شرکت با همکاری یکی ازمدیران ارشد شرکت تولید لنت ترمز بابکو انزلی، موفق به تولید لنت ترمزی شدند شدند که در آن به‌جای ماده معدنی آزبست، ماده معدنی میکا به‌کار گرفته شد.

اسماعیل محفوظی به اهمیت جایگزینی ماده معدنی میکا به جای ماده معدنی آزبست اشاره و اظهار کرد: هرچند این دو ماده از لحاظ ساختار زمین‌شناسی هم‌خانواده‌اند، لیکن آزبست به شکل فیبری و میکا به صورت صفحه‌گسترده است، از این رو ساختار ماده آزبست، مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند و از نظر کارشناسان این ماده خاصیت سرطان‌زایی دارد، به همین دلیل به کارگیری آن در صنایع مختلف از جمله لنت ترمز از سوی کارشناسان سازمان محیط‌زیست و استاندارد منع شده است.

رییس اسبق هیات‌مدیره شرکت آمار‌دی‌ کاوش افزود: در حال حاضر در تمام کشورهای پیشرفته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه از بکارگیری ماده آزبست در صنایع خودداری می‌شود و به جای آن از ماده معدنی میکا یا مواد مشابه استفاده می‌شود.

در کشور ما نیز به دلیل وجود معادن غنی میکا این ماده می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای آزبست باشد. محفوظی در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت آمار دی کاوش به طور مستقیم اقدام به تولید لنت ترمز جدید نکرده است، گفت: این شرکت یک شرکت تحقیقاتی است که اگرچه از ابتدا قرار بود در کنار تحقیقات به اکتشاف نیز بپردازد اما بنا به دلایلی از جمله عدم حمایت مسوولان، صرفا به تحقیقات پرداخت، از این رو پس از کسب موفقیت در تولید لنت ترمز دیسکی با ماده معدنی میکا، کارخانه منور خزر تاسیس شد و پس از چند سال تحقیق و طی کردن مراحل اداری و ساخت کارگاه و واحدهای اداری فاز اول این کارخانه در هفته دولت امسال با ظرفیت تولید بیست‌هزار تن انواع لنت ترمز به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت منور خزر تصریح کرد: براساس مطالعات انجام گرفته مقرر شده است در فاز دوم که طرح آن نیز تهیه و به سازمان صنایع و معادن استان نیز ارائه شده است، تولید انواع لنت ترمز هلالی، سبک و سنگین و واشرهای نسوز در دستور کار این شرکت قرار گیرد.