فقط 538 مورد از کالاهای استان فارس مشمول استاندارد است

شیراز- خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان فارس گفت: فقط ۵۳۸ مورد از کالاهای تولید شده در استان فارس مشمول استاندارد هستند. غلامحسین شفیعی در جلسه شورای استاندارد استان فارس با بیان مطلب فوق با اشاره به اینکه وضعیت استاندارد ملی کشور نیز در مقایسه با سایر کشورها مناسب نیست گفت: تنها نه هزار و ۶۰۰ مورد استاندارد ملی تدوین شده داریم که این تعداد از نظر رتبه چندان مناسب نیست.

وی گفت: در بخش‌های برق، پتروشیمی و مخابرات دارای استاندارد ملی هستیم اما در بخش‌های دیگر این استانداردها به گونه‌ای نیست که در ردیف استاندارد ملی قرار گیرد.

شفیعی اظهار کرد: در سایر بخش‌ها نیز باید استانداردها به گونه‌ای پیش برود که به استاندارد ملی تبدیل شود و متخلفان نتوانند مجددا مرتکب جرم شوند.

شفیعی افزود: براساس ماده ۳۹ قانون برنامه چهارم توسعه باید تمام دستگاه‌های اجرایی، موسسات عمومی غیردولتی و مجریان طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از خرید کالاهای غیراستاندارد در بعد ملی منع شوند.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان فارس گفت: در استان فارس کالاهای وارداتی غیر استانداردی هست که به صورت قاچاق وارد می‌شود و باید مدیران دستگاه‌های اجرایی در این استان را مکلف کرد که ‌از خرید کالاهای وارداتی غیراستاندارد در مجموعه شان جلوگیری کنند و زیرمجموعه‌ها را تشویق کنند که‌بیشتر محصولات تولیدی داخل استان خود را خریداری کنند. وی ترویج فرهنگ استاندارد در جامعه را به شدت نیاز به مساعدت و همکاری دستگاه‌های عضو شورای استاندارد دانست و گفت:‌ با توجه به بررسی به عمل آمده آگاهی‌های عمومی در زمینه فرهنگ استاندارد می‌تواند در بهبود کیفیت محصولات نیز تاثیر بسزا و مستقیم داشته باشد.

شفیعی همچنین با ارائه گزارشی از عملکرد شش ماه اول امسال در این اداره گفت: در این مدت دو هزار و ۵۱۷ نمونه از محصولات این استان مورد آزمون قرار گرفت که این در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۶درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: در این مدت یک هزارو ۴۸۶ مورد بازرسی انجام شد که این سه درصد افزایش نشان می‌دهد، همچنین سه هزار و ۳۸۳ نمونه برداری از واحدهای مرکز تولید صورت گرفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱۱درصد رشد همراه بوده است.

شفیعی افزود: ۷۰هزار واحد تولیدی در استان فارس فعالیت می‌کنند که تنها ۱۱هزار واحد آن مشمول استاندارد هستند، همچنین از سه هزار و ۳۰۰واحد صنعتی موجود، تنها ۴۰۴ واحد آن تحت پوشش استاندارد قرار دارند.

معاون برنامه‌ریزی استانداری فارس نیز در این جلسه از استاندارد نبودن برخی از کالاها در بازار انتقاد کرد و گفت: استاندارد ما از وضعیت مناسبی نسبت به استانداردهای جهانی برخوردار نیست و برای اجباری کردن استانداردها نیاز به یک مجوز قانونی داریم.

عباس رفیعی افزود: تنظیم بخش نامه‌ای برای مکلف کردن دستگاه‌های دولتی نسبت به خریداری کالاهای تولیدی دارای استاندارد داخل استان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که مابقی کارخانه‌ها هم مجبور به ارتقای کیفیت و گرفتن علامت استاندارد می‌شوند و از ورود کالاهای غیراستاندارد نیز جلوگیری می‌شود.