دنیای اقتصاد - مشهد - اعظم اعظمی: مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی بزرگ‌ترین تولیدکننده فرش دستباف در ایران است که سالانه به طور میانگین ۵ هزار مترمربع در این مجموعه فرش بافته می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، غلامرضا باغشنی اظهار کرد: فعالیت اصلی شرکت فرش آستان قدس رضوی بافت قالی دستباف نفیس از نوع ۳۰، ۴۰ و ۷۰ رج است که در این شرکت سالانه ۵ هزار مترمربع فرش دستباف اعلا به‌ منظور مفروش‌کردن رواق‌های حرم مطهر رضوی بافته می‌شود. وی با بیان اینکه این شرکت دارای۵۰۰ نفر استاد کار ماهر است، افزود: ابتدا به نیروهای کار آموزش‌های لازم داده می‌شود، سپس برای کار آماده می‌شوند که از این تعداد ۷۰ درصد را زنان و ۳۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند که از تمام امکانات رفاهی و بهداشتی و خدماتی از قبیل پزشک مقیم در کارگاه، مهد‌کودک و سالن غذاخوری برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در شرکت فرش آستان قدس رضوی بزرگ‌ترین فرش دستباف ۱۴۴ متر مربع اندازه دارد که به علت شرایط سخت نگهداری از رده خارج شده و دیگر تولید نمی‌شود و در حال حاضر بزرگ‌ترین فرشی که تولید می‌شود، ۷۰ متر مربع است. باغشنی با اشاره به اینکه فرش‌های رواق‌ها و صحن‌ها همه نو و نزدیک به نو است، افزود: در این فرش‌ها از بهترین مواد پشمی و پنبه‌ای، رنگدانه‌های طبیعی و همچنین از اصیل‌ترین نقش‌ها با عنوان افشان، افشان ترنج، لچک ترنج در زمینه لاکی و کرم استفاده می‌شود. وی خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد مواد اولیه‌ این فرش‌ها از داخل تهیه و فقط یکسری رنگدانه‌ها از خارج از کشور تامین می‌شود.

تامین فرش‌های حرم با بهترین کیفیت

وی گفت: یکی از برنامه‌های اصلی این شرکت برای آینده و تامین فرش‌های حرم با بهترین کیفیت و همچنین ارائه خدمات در تمامی اماکن متبرکه وابسته به آستان قدس رضوی است. وی با اشاره به این مطلب که عمر فرش‌های دستباف شش تا هفت سال و فرش‌های ماشینی معمولا سه سال است، متذکر شد: این فرش‌ها پس از استفاده در نمایشگاه‌های دائمی و سایر نمایشگاه‌ها در شهرهای مختلف و به خصوص در نمایشگاه بین‌المللی تهران به فروش می‌رسد. مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی گفت: میزان فروش فرش‌ها در نیمه نخست امسال ۴۰ درصد افزایش داشته است که بیشترین خریداران فرش توریست‌های مذهبی از جمله شیخ‌نشینان خلیج‌فارس بوده‌اند.

خریداری ۱۶ هزار تخته فرش

باغشنی از کیفیت بالای فرش‌های تولیدی آستان قدس رضوی با توجه به حجم تردد در حرم مطهر رضوی خبر داد و گفت: فرش‌های ماشینی ۵۰۰ شانه با تراکم هزار بوده که از بهترین مواد اولیه برای صحن‌ها استفاده می‌شود که در نیمه اول سال جاری ۱۶ هزار تخته فرش ۶ متری خریداری شده است.

کارخانه فرش آستان قدس رضوی در کیلومتر ۲۰ شرقی مشهد و در روستای کنه‌بیست و کارخانه کاشمر در حاشیه شهر قرار دارد.