دنیای‌اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: استاندار خوزستان با اشاره به توانمندی‏ها و ظرفیت‌های استان در بخش کشاورزی گفت: سهم استان در حوزه کشاورزی در کشور ۱۲ درصد است. سیدجعفر حجازی در نشست کارگروه توسعه کشاورزی استان اظهار کرد: ۲۵ هزار هکتار اراضی در استان برای کشاورزی و توسعه باغات در نظر گرفته شده است و با همکاری فرمانداران و سایر سازمان‌های مربوطه می‏توان قدم‏های خوبی در زمینه کشاورزی برداشت.

وی افزود: هفت هزار و ۴۳۲ طرح در کارگروه کشاورزی استان مصوب شده که از این تعداد شش هزار و ۹۸۶ طرح کشاورزی برای دریافت تسهیلات به بانک کشاورزی ابلاغ شده است.

به گفته وی، تمامی پرداخت‏ها در کارگروه کشاورزی استان از اعتبارات سال ۹۰ است و با ابلاغ اعتبارات سال ۹۱، روند این کارگروه سرعت بیشتری می‌یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز در این نشست از اجرایی شدن ۹۷۰ طرح توسعه کشاورزی از طرح‌های عقدقرارداد و پرداخت شده استان خبر داد.

کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد: از ابتدای اجرای طرح توسعه کشاورزی تاکنون هفت هزار و ۴۳۲ طرح در ستاد اجرایی استان تصویب شده که بیشترین طرح‌ها مربوط به شهرستان‌های اهواز، دزفول، ایذه و باغملک است. وی با اشاره به کاهش این طرح‌ها نسبت به آمارهای گذشته گفت: پالایش طرح‌ها و حذف طرح‌هایی که امکان نهایی شدن آنها در بانک‌ها نبود، از جمله دلایل کاهش تعداد طرح‌های مصوب است.

چنگلوایی اعتبار مصوب این طرح‌ها را ۵۷۶ میلیارد تومان و بیشتر از اعتبار مصوب برای استان خوزستان اعلام کرد و گفت: تاکنون ۷۸درصد طرح‌ها و ۸۵ درصد تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند. وی با بیان اینکه طرح‌های معرفی شده به بانک اعتباری معادل ۴۸۹ میلیارد تومان را شامل می‌شود، افزود: تا‌کنون ۲۶۵ میلیارد تومان به تصویب نهایی رسیده که خوزستان در این راستا استان اول کشور است. رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان تصریح کرد: شهرستان دزفول با ۲۴ درصد، اهواز ۱۸ درصد، بهبهان ۱۳ درصد و شوش با ۷ درصد بیشترین درصد تسهیلات مصوب را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیش از دو هزار و ۵۰۰ طرح در بانک عقد قرارداد و منتج به پرداخت شده، افزود: تا‌کنون بیش از ۱۶۴ میلیارد تومان به طرح‌های مصوب تسهیلات پرداخت شده است. چنگلوایی اظهارکرد: استان خوزستان از نظر رقم تسهیلات مصوب بانکی نسبت به اعتباری که در کشور برای آن در نظر گرفته شده، استان اول کشور است.