دنیای اقتصاد - اراک -محمدرضا اکبری: معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۴۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۸۱ میلیون دلار در نیمه نخست امسال از این استان به خارج از کشور صادر شد که این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب از لحاظ ارزش و وزن ۵۲ و ۳۶درصد رشد داشته است. وی گفت: رتبه صادرات این استان طبق آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رتبه دهم به هفتم ارتقا یافته است.

وی با بیان اینکه کالاهای تولیدی استان مرکزی به بیش از ۳۲ کشور صادر می‌شود، گفت: ۴۷ درصد کالاها به عراق، ۱۹ درصد به افغانستان، ۱۳ درصد به ترکیه و مابقی آن به سایر کشورها صادر شده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار کرد: ۶۰ درصد از کالاهای صادراتی مربوط به حوزه صنعت، ۳۴ درصد فرآورده‌های پتروشیمی، ۴ درصد معدن و بقیه مربوط به محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی بوده است و شمش آلومینیوم، لوله و پروفیل، سیمان سفید و خاکستری، سنگ‌های ساختمانی و تزئینی، سنگ‌آهن، کاشی و سرامیک از جمله کالاهای صادر شده در این مدت بوده است.

وی ادامه داد: کشمش، گل و گیاه، چیپس سیب زمینی،آبمیوه، آجر نسوز، آبگرمکن، پوشاک بچه و ماهی زینتی از دیگر کالاهای صادراتی استان مرکزی است.