دنیای اقتصاد - اردبیل - مهدی حسین‌نژاد: مدیرکل گمرکات استان اردبیل گفت: در ۱۰ ماه امسال میزان ترانزیت کالاهای خارجی از گمرکات استان اردبیل ۲۷ درصد افزایش یافته است.علی‌اصغر عباس‌زاده در جلسه بررسی کالاهای ترانزیتی خارجی و داخلی در بیله‌سوار اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳۱۳ هزار و ۵۰۰ تن کالا از گمرکات استان اردبیل به خارج از کشور ترانزیت شده است. وی به افزایش ۶۷ درصدی ترانزیت داخلی گمرکات اردبیل از نظر وزن اشاره کرد و افزود: آمار ترانزیت داخلی گمرکات استان بیش از ۱۴ هزار و ۷۶ تن و به ارزش ۴ میلیون و ۲۲۰ هزار دلار بوده است.عباس‌زاده تصریح کرد:‌ از نظر ارزش نیز ترانزیت داخلی گمرکات استان حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

این مسوول‌ با یادآوری اینکه گمرک بیله‌سوار از گمرکات فعال و پویای کشور است، خاطرنشان کرد: آنچه که به عنوان صادرات از طریق گمرک بیله‌سوار و همچنین واردات صورت می‌گیرد به عنوان یک گذرگاه ایمن و قابل اعتماد برای تجار و بازرگانان حائز اهمیت است.

وی در ادامه به آخرین آمار صادرات و واردات نیز اشاره کرد و ادامه داد: در ۱۰ ماه امسال ۱۳۰ هزار و ۴۰۰ تن کالا از گمرکات استان اردبیل به خارج از کشور صادر شده است.

مدیرکل گمرکات استان اردبیل ارزش ریالی این میزان کالای صادراتی را ۸۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار اعلام کرد و یادآور شد: بیشتر این صادرات از طریق گمرک بیله‌سوار صورت گرفته است.

عباس‌زاده به افزایش ۱۷ درصدی صادرات استان از لحاظ وزنی و ۹ درصدی از نظر ارزش اشاره کرد و گفت: ‌انتظار می‌رود تا پایان امسال میزان صادرات این استان به رکورد ۱۶۰ هزار تن برسد.

وی عمده کالاهای صادراتی را سیب‌زمینی، سنگ‌های ساختمانی، مصنوعات پلاستیکی، میوه، انواع نوشیدنی‌ها و نان و شیرینی اعلام کرد و افزود: هدف تجار و بازرگانان ما علاوه بر کشور آذربایجان در این صادرات کشورهای حوزه قفقاز و آسیای میانه بوده است.