دنیای اقتصاد - تبریز - سیما نیک رفتار: شهردار تبریز از سوی شورای شهر ارزروم ترکیه به عنوان شهروند افتخاری این شهر برگزیده شد. در مراسم ویژه‌ای که به همین مناسبت در سالن شهرداری‌های این شهر برگزار شده بود، احمد کوچوکلر شهردار ارزروم با اعلام این مطلب افزود: تبریز و ارزروم از دیرباز و در تاریخ مناسبات دو کشور ایران و ترکیه، همکاری‌های نزدیکی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف با یکدیگر داشته‌اند و این روابط زمینه‌ساز نزدیکی هرچه بیشتر شهروندان این دو شهر به هم شده است.

وی با تقدیر از تلاش‌های شهردار تبریز برای عقد قرارداد خواهر خواندگی بین شهرهای ارزروم و تبریز گفت: خوشبختانه با تلاش‌ها و پیگیری‌های مدیریت شهری تبریز برای تحقق و عملی شدن این اهداف و برنامه‌ریزی‌های هدفمند برای تقویت همکاری‌های دوجانبه، دو شهر تبریز و ارزروم به عنوان خواهرخوانده‌های فرهنگی سطح مناسبات و همکاری‌های خود را آغاز می‌کنند.

شهردار ارزروم در ادامه خاطر نشان کرد: شورای شهر ارزروم به علت خدمات علیرضا نوین در نزدیک سازی شهرهای تبریز و ارزروم به یکدیگر وی را به عنوان شهروند افتخاری برگزید.

مهندس علیرضا نوین، شهردار تبریز نیز در این مراسم دریافت عنوان نشان شهروند افتخاری شهر ارزروم ترکیه را افتخاری مهم برای شهر تبریز دانست و تاکید کرد: شهرهای تبریزو ارزروم از قرن‌ها پیش مراودات و همکاری‌های مشترکی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف از جمله فرهنگی، هنری، اقتصادی، بازرگانی، تبادل دانشجو و گردشگر داشته و دارند.

وی در ادامه وجود دروازه‌ای به نام تبریز در شهر ارزروم را گویای دیرینگی و مستحکم بودن روابط و همکاری‌های این دو شهر از گذشته‌های دور دانست و افزود: مشترکات بسیاری در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، گردشگری و دینی میان شهرهای مختلف ترکیه با ایران به ویژه ارزروم و تبریز به جهت هم جواری با هم وجود دارد و با عقد قرارداد خواهر خواندگی بین دو شهر شاهد افزایش مراودات و روابط دوجانبه هستیم.

افتتاح دفتر گردشگری شهرداری تبریز در ارزروم

همچنین در مراسم دیگری که با حضور شهردار تبریز و شهردار ارزروم برگزار شد، دفتر گردشگری شهرداری تبریز بطور رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

شهردار تبریز پس از گشایش رسمی این مرکز، در دفتر یادبود این مرکز فرهنگی شهرداری تبریز در ارزروم طی یادداشتی نوشت: «خدا را شاکرم در سی و چهارمین سالگرد انقلاب و در آستانه سی و پنجمین سالروز قیام تاریخی مردم تبریز توفیق داشتم دفتر فرهنگی شهرداری تبریز را پس از اخذ گواهی شهروند افتخاری ارزروم با حضور مسوولان‌ محلی افتتاح کنم.»

در بخش دیگری از یادداشت شهردار تبریز آمده است «بر این باورم توسعه فرهنگی شهروندان دوشهر و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بین خواهر خوانده تبریز و شهر تاریخی فرهنگی و قدیمی ارزروم در محل «تبریز قاپوسی» می‌تواند نمای زیبایی از روابط گذشته این دوشهر تاریخی باشد.»

تحکیم دوستی هدف خواهرخواندگی تبریز وارزروم

شهردار تبریز در پارلمان محلی ارزروم کشور ترکیه نیز گفت: تحکیم و تقویت دوستی بین دولت‌های ایران و ترکیه مهم‌ترین هدف خواهرخواندگی شهرهای تبریز وارزروم است. مهندس نوین افزود: شهرهای تبریز و ارزروم از قرن‌ها پیش مراودات و همکاری‌های مشترکی در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف دارند و در گذشته دیرین این دو شهر شاهد تعاملات و مناسبات جدی در بخش‌هایی چون همکاری‌های فرهنگی، هنری، اقتصادی، بازرگانی، تبادل دانشجو و گردشگر هستیم.

شهردار تبریز در عین حال با اعلام این که شهرهای تبریز و ارزروم به عنوان خواهرخوانده‌های آسیایی و هم‌کیش به دنبال اتحاد و تقویت همکاری‌های همه جانبه می‌باشند، ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک روابط و مناسبات شهرهای تبریز و ارزروم در تمامی حوزه‌ها بیش از گذشته توسعه یابد.

شهردار تبریز همچنین افتتاح مرکز فرهنگی شهرداری ارزروم درتابستان امسال در تبریز را گامی بلند والبته مهم به منظور تقویت همکاری‌های دوجانبه ارزیابی و تاکید کرد: تلاش برای توسعه و تحکیم روابط در فضای دولت شهرها از جمله اهداف مدیریت شهری تبریز طی سال‌های اخیر بوده و در این میان برنامه‌ریزی برای عقد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی میان شهرهای تبریز و ارزروم و نیز راه‌اندازی مرکز فعالیت‌های فرهنگی این شهر در تبریز به عنوان بخشی از مهم‌ترین اقدامات در دستور کار دو طرف قرار داشت.

وی با موثر دانستن این روابط در تحکیم دوستی‌های دولت‌های ایران و ترکیه ابراز امیدواری کرد در سایه خواهرخواندگی ارزروم با تبریز این اهداف محقق شوند.

شهردار تبریز همچنین خاطرنشان کرد: من و جناب احمد کوچیکلر به عنوان شهرداران تبریز و ارزروم بنا داریم با نگاه به عزت و عظمت دو شهر با اندیشه‌های جدید و خلاق به فکر فتح قله‌‌های سعادت شهروندانمان باشیم و بنا داریم قابلیت‌ها و توانمندی‌های همدیگر را معرفی کنیم و در کنار پیشرفت و توسعه مدرن شهرها، مراقب خواهیم بود هویت فرهنگی، تاریخی و اسلامی خود را از دست ندهیم و رونق اقتصادی و ارتقای رفاه شهروندان را در اولویت کارهایمان قرار دهیم.