دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: سال‌ها پیش قرار بر این بود که اولین خطوط ریلی کشور از گیلان عبور کند تا این استان به عنوان یکی از نقاط مهم سرزمین پهناور ایران پله‌های پیشرفت در زمینه‌های مختلف و به ویژه اقتصاد را طی کند و به جایگاه واقعی خود برسد، اما متاسفانه این مهم عملی نشد و استان گیلان حتی برای کسب مقام آخر در اجرای این طرح نیز راهی دراز را پیش رو دارد. این در حالی است که استاندار گیلان از به صدا در آمدن سوت قطار در این استان در خرداد ماه سال آینده خبر داده و بر مطالبه این مهم تاکید دارد. کیهان‌ هاشم‌نیا اعلام کرد: متاسفانه این مهم در گذشته مطالبه نشده بود، اما هم‌اکنون ما به جد پیگیر اجرای پروژه اتصال خطوط ریلی کشور به استان هستیم زیرا با ورود قطار جهش بزرگ و چند برابری را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، گردشگری و ... شاهد خواهیم بود.

به گفته وی؛ بر اساس نظر وزیر راه و شهرسازی سوت قطار تا پایان خرداد ماه سال آینده در گیلان شنیده خواهد شد و ما نیز این مهم را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

استاندار گیلان ادامه داد:این طرح مهم ملی-استانی به صورت شبانه روزی در حال انجام است و به تازگی نیز حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد که ۳۵ میلیارد تومان آن برای ایستگاه رشت به عنوان بزرگترین ایستگاه این خط ریلی هزینه می‌شود.

‌‌هاشم‌نیا گفت: برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها تا اردیبهشت سال ۹۲ تلاش ویژه‌ای در حال انجام است، این در حالی است که تولید ریل مهم‌ترین دغدغه و مشکل موجود در اجرای این پروژه است.

وی اظهار کرد: متاسفانه ریل مورد نیاز برای این طرح در داخل تولید نمی‌شود و واردات آن از یکی از کشور‌های آسیایی در حال انجام است که اعتبار قابل توجهی را نیز می‌طلبد.

استاندار گیلان با تاکید بر سخنان وزیر راه و شهرسازی در‌خصوص تکمیل این طرح تا پایان خرداد‌ماه سال آینده اعلام کرد: من نیز گفته‌های وزیر را تکرار می‌کنم و این را جزو مطالبات خود می‌دانم، اما انجام چنین پروژه عظیمی نیازمند صبر است، ما نیز تلاش خواهیم کرد تا در زمان‌بندی تعیین شده این مهم را به انجام برسانیم.

بر‌اساس این گزارش برخی از کارشناسان و روزنامه‌نگاران استان چندان به اتمام این پروژه تا زمان اعلام شده خوشبین نیستند و شواهد حاضر نیز بر این نگرانی دامن می‌زند.

گفتنی است، خطوط ریلی کشور قبل از رسیدن به رشت که بزرگ‌ترین ایستگاه استان را به خود اختصاص داده در لوشان، منجیل و رستم‌آباد نیز ایستگاه خواهد داشت.