دنیای اقتصاد - بیرجند- محمد قربانی: استاندار خراسان‌جنوبی از افتتاح و کلنگ‌زنی ۷۷۲ طرح طی دهه فجر در این استان خبر داد. قهرمان رشید اظهار کرد: از این تعداد ۷۳۹ طرح با اعتبار ۹۱۷ هزار و ۴۹۷ میلیون ریال در خراسان‌جنوبی افتتاح می‌شود. وی همچنین از کلنگ‌زنی ۳۳ طرح خبر داد و متذکر شد: برای این تعداد طرح اعتباری بیش از ۶۹۰ هزار و ۲۸۵ میلیون ریال نیاز است.

استاندار خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: در سربیشه ۳۶ طرح افتتاح و چهار طرح کلنگ‌زنی می‌شود، در فردوس ۱۲۴ طرح افتتاح و ۱۲ طرح کلنگ‌زنی می‌شود، در قاینات ۱۱۲ طرح افتتاح و سه طرح کلنگ‌زنی می‌شود، در بیرجند ۹۸ طرح افتتاح می‌شود، در زیرکوه ۲۴ طرح افتتاح و یک طرح کلنگ‌زنی می‌شود. رشید ادامه داد: همچنین در درمیان ۱۱۹ طرح قابل افتتاح و دو طرح کلنگ‌زنی، در بشرویه ۴۱ طرح قابل افتتاح و چهار طرح کلنگ‌زنی، در سرایان ۳۲ طرح قابل افتتاح و یک طرح کلنگ‌زنی، در نهبندان ۱۱۶ طرح افتتاح و چهار طرح کلنگ‌زنی، در خوسف ۳۷ طرح قابل افتتاح و دو طرح قابل کلنگ‌زنی وجود دارد. وی اضافه کرد: از نظر تعداد، ۸/۶۱ درصد از طرح‌ها مربوط به مناطق روستایی و از نظر اعتبار نیز ۵۱ درصد از این پروژه‌ها مربوط به طرح‌های روستایی است.

گازرسانی

رشید در ادامه از افتتاح ۲۳ طرح گاز در دهه فجر با اعتبار ۱۰۱ میلیارد ریال خبر داد و گفت: گازرسانی به ۱۲ روستا در شهرستان‌های بیرجند، خوسف، بشرویه و فردوس در دستور کار قرار دارد. وی سه طرح کلنگ‌زنی گاز را نیز با اعتبار ۵۰۵ میلیارد ریال از دیگر پروژه‌های دهه فجر در بخش گاز اعلام کرد.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۱ درصد جمعیت شهری استان زیر پوشش گاز طبیعی هستند، ابراز کرد: گازرسانی به ۴۲ روستا نیز طی دولت نهم و دهم انجام شده و گازرسانی به ۳۲ روستا در دست اقدام است.

برق‌رسانی

رشید همچنین به افتتاح ۸۳ طرح برق‌رسانی با اعتبار ۹۶ میلیارد ریال طی دهه فجر اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۸۳ طرح شهری و ۴۴ طرح روستایی است که با افتتاح این پروژه‌ها ۸ هزار و ۲۵۱ خانوار از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند. وی افزایش مشترکان برق، احداث و راه‌اندازی نیروگاه برق قاین، کاهش تلفات برق، تامین زیرساخت‌های لازم برای تامین برق، برق‌رسانی به ۴۲۰ حلقه چاه کشاورزی را از اهم اقدامات انجام شده در طول دولت‌های نهم و دهم برشمرد.

آبرسانی

استاندار خراسان‌جنوبی به طرح‌های بخش آب در دهه فجر نیز اشاره کرد و افزود: افتتاح سد فرخی قاین با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۷۰۰ میلیون ریال، افتتاح پنج طرح آب و فاضلاب شهری و ۱۶ طرح آب و فاضلاب روستایی از مهم‌ترین پروژه‌های بخش آب است. رشید افزایش مشترکان آب و فاضلاب، افزایش ظرفیت تامین آب، افزایش شبکه جمع‌آوری فاضلاب، افزایش ۳۲ درصدی جمعیت روستایی بهره‌مند از آب سالم، افزایش ۲۸ هزار مشترک آب روستایی، احداث تصفیه‌خانه آب شرب بیرجند و احداث سیل برگردان حاجی آباد را از اهم اقدامات دولت نهم و دهم در بخش آب عنوان کرد.

راه و شهرسازی

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۱۰ طرح نیز در بخش راه و شهرسازی در استان افتتاح می‌شود، گفت: افزایش طول راه‌های آسفالته روستایی، افزایش اجرای روکش آسفالت راه‌ها، افزایش واحد‌های مسکونی، واگذاری زمین برای ساخت مسکن، افتتاح ۲۲ هزار و ۳۵۷ واحد مسکن مقاوم روستایی، صدور ۳۳ هزار سند مالکیت روستایی و افتتاح ۱۳۷ طرح‌هادی روستایی از اهم اقدامات دولت نهم و دهم در بخش مسکن و راه است.

نوسازی مدارس

رشید اضافه کرد: ۲۸ طرح نوسازی مدارس با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال نیز در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد. وی، ساخت یک‌هزار و ۳۳۸ کلاس درس، ساخت ۵۰۸ فضای آموزشی، ۱۳۳ مورد فضای جانبی، ۲۴ مورد فضای ورزشی و حذف ۸۰۸ کلاس درس فرسوده را از مهم‌ترین اقدامات نوسازی مدارس برشمرد.

ورزشی

این مسوول‌ به افتتاح پنج طرح ورزشی نیز در دهه فجر اشاره و تصریح کرد: افزایش فضاهای سرپوشیده و روباز و افزایش سرانه فضاهای ورزشی نیز از مهم‌ترین اقدامات دولت نهم و دهم است.

کشاورزی

رشید در ادامه از افتتاح ۱۷۷ طرح کشاورزی با اعتبار ۱۱۵ میلیارد ریال اعتبار و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۸۰ نفر و غیر‌مستقیم برای ۹۹۷ نفر در دهه فجر خبر داد و گفت: از اهم اقدامات دولت نهم و دهم نیز می‌توان به افزایش آبیاری تحت فشار، افزایش انتقال آب لوله در مزارع و تولید بیش از یک‌میلیون علوفه حجیم اشاره کرد.

منابع طبیعی

استاندار خراسان‌جنوبی به ۱۶ پروژه قابل افتتاح بخش منابع طبیعی نیز در این ایام اشاره کرد و ادامه داد: برای این تعداد طرح اعتبار ۹ میلیارد ریال هزینه شده است. وی افتتاح ۲۵۴ طرح، احیای جنگل‌ها، توسعه فضای سبز، نهال کاری و بوته‌کاری و عملیات آبخیزداری را از اهم اقدامات دولت نهم و دهم عنوان کرد.