وقوع 55 پدیده گرد و غبار در خوزستان طی سال گذشته

وزارت امور خارجه موظف به بررسی و هماهنگی بین‌المللی بین کشورهای همسایه دخیل در پدیده گرد و غبار

در خوزستان و استان‌های همجوار شد

اهواز - خبرنگار دنیای‌اقتصاد: وقوع ۵۵ مورد پدیده گرد و غبار در سال گذشته در خوزستان دستگاه‌های اجرایی را به عزمی جدی فرا خواند.

مدیرکل بازسازی و حوادث غیر مترقبه استانداری خوزستان گفت: از سال۸۱ تاکنون ۱۵۴ مورد پدیده گردوغبار در خوزستان اتفاق افتاده که ۵۵ مورد آن در سال گذشته بوده است.

شاپور رستمی با اشاره به پیگیری‌های مسوولان استان در تیر ماه۸۷ از طریق ستاد خشکسالی در خصوص پدیده گرد و غبار اظهار کرد: وزارت امور خارجه موظف به بررسی و هماهنگی بین‌المللی بین کشور‌های همسایه دخیل در پدیده گرد و غبار در خوزستان و استان‌های همجوار شد.

وی افزود: در سفر دوم هیات دولت به خوزستان نیز این موضوع مطرح و در آذر ماه ۸۷ نیز مقرر شد تا ۲۰۰هزار هکتار از بیابان‌های استان در یک دوره پنج‌ساله توسط وزارت نفت بیابان‌زدایی و درختکاری شود.

رستمی ادامه داد: علاوه بر این در دی‌ماه ۸۷ نیز به منظور مصوبه ستاد خشکسالی کشور، نتیجه ترجمه شده گزارش‌های دستگاه‌های اجرایی مسوول و استانداری خوزستان در اختیار کارگروهی که در اداره کل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه تشکیل شده بود، قرار گرفت. مدیر کل ستاد بازسازی و حوادث غیرمترقبه خوزستان گفت: همچنین پیشنهادات کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست هیات دولت در اواخر اردیبهشت امسال در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، بلندمدت و میان‌مدت مصوب شد که پس از تصویب در هیات دولت به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ و لازم‌الاجرا می‌شود.

رستمی از جمله مهمترین مواد برنامه‌های کوتاه‌مدت را که ظرف ۳ ماه باید اجرایی شود، مکلف شدن وزارت کشور برای تامین اعتبار، ارائه گزارش‌های کارکرد و ریزهزینه‌های مراکز بهداشتی وزارت بهداشت در رابطه با گرد و غبار عنوان کرد و افزود: توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش به تجهیزات و مراقبت‌های پزشکی باید انجام شود.

وی تصریح کرد: در برنامه‌های میان‌مدت شهرداری‌های شهر‌های درگیر با پدیده گرد و غبار موظف شده‌اند ۵۰درصد عوارض ناشی از اجرای تبصره یک ماده ۳۸ مالیات بر ارزش افزوده را صرف ساخت کمربند فضای سبز کنند. وزارت نیرو نیز مکلف شده نسبت به کاهش صدمات وارده بر تاسیسات تصفیه آب شرب شهری ناشی از پدیده گردوغبار اقدام کند، سازمان مراتع و جنگل‌های کشور هم در راستای برنامه‌های ملی بیابان‌زدایی با همکاری وزارت دفاع و نیرو‌های مسلح مکلف شدند حداقل ۶۰۰ کیلومترمربع درختکاری شامل کمربند فضای سبز، حریم ایمنی راه آهن ،جاده بین شهری، حوزه آبریز سدها و... را انجام دهند.

این مسوول همچنین با اشاره به برنامه‌های بلندمدت خاطرنشان کرد :در بخشی از برنامه‌های بلندمدت هر یک از دستگاه‌های اجرایی مقرر شد برای حفاظت از منابع خاک در معرض فرسایش بادی، وزارت جهاد کشاورزی طرح جامع مدیریت احیای مراتع را ظرف یک سال تهیه و برای تامین بودجه لازم به دولت ارائه کند. همچنین وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده طرح جامع مقابله با شن‌های روان و فرسایش بادی را با اولویت روش‌های بیولوژیکی در یک دوره برنامه پنجم توسعه به اجرا در آورد. علاوه بر این سازمان جنگل‌ها به عنوان مرجع ملی کنوانسیون بیابانزدایی در کشور موظف شده ظرف ۳ ماه پیش‌نویس طرح‌های همکاری چندجانبه کشور‌های منطقه را به تصویب هیات دولت برساند.

وی با بیان اینکه در همین راستا وزارت راه و ترابری نیز مکلف شده برنامه‌های توسعه برنامه توسعه و تجهیز فرودگاه‌های جنوب و جنوب غرب کشور به تاسیسات ناوبری پیشرفته برای هدایت هر چه بهتر پروازها در شرایط وقوع گرد و غبار تهیه را ارائه دهد، ادامه داد: معاونت برنامه‌ریزی و توسعه و نظارت راهبردی رییس‌جمهور هم مکلف شده گزارش‌های فنی و اقتصادی زیست محیطی دستگاه‌ها را در بودجه سنواتی منظور کند.

رستمی در پایان ضمن تاکید بر اینکه این پدیده در یک سال به‌وجود نیامده با یک سال هم از بین نمی‌رود، خاطرنشان کرد: برای حل این مساله همکاری و مشارکت مردم در درختکاری، توسعه فضای سبز و پوشش گیاهی با توجه به شرایط آب و هوایی استان در همه مناطق الزامی است.