توقف قطار شیراز - اصفهان تا اطلاع ثانوی

عکس‌ها از تابناک

عکس:این عکس مسیر راه‌آهن شیراز - اصفهان را نشان می‌دهد که ریل‌ها بعد از حرکت اولین قطار کج شدند گروه استان‌ها- آرزوی ۱۰۰ ساله شیرازی‌ها برای مسافرت با قطار به نصف جهان فقط ۳ روز به واقعیت پیوست! و حالا آنها در حسرت سوارشدن بر قطاری هستند که گفته می‌شود ریل‌های آن در روز افتتاح با حرکت اولین قطار تا حدی کج شده و در قسمت‌هایی از مسیر فعلا امکان حرکت وجود ندارد.

پروژه احداث قطار شیراز- اصفهان در زمان دولت سازندگی مطرح شد و تصویب آن به دولت اصلاحات رسید تا اینکه در دولت نهم کار اجرایی آن آغاز شد.

به گفته وزیر راه، قطار شیراز - اصفهان براساس برنامه‌‌زمان‌بندی قرار بود در سال ۸۹ به اتمام برسد؛ اما افتتاح زودهنگام این طرح باعث شد برخی از اینکه در این روزها دست به حرکت این قطار زده‌اند، پشیمان شوند که البته پشیمانی سودی هم ندارد.

خبرنگار دنیای اقتصاد در اصفهان درباره تردد قطار از شیراز به این استان از مسوولان راه‌آهن پیگیری کرده، اما در جواب شنیده است که به دلیل یکسری مسایل فنی فعلا حرکت قطار در این مسیر ممکن نیست.

در استان فارس نیز مردمی که از افتتاح قطار اصفهان با خبر شده بودند روز گذشته قصد داشتند از این خط برای سفر به تهران استفاده کنند که با پاسخ منفی مسوولان راه‌آهن روبه‌رو شدند.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد در شیراز ناامن بودن خط آهن به حدی است که مسوولان‌، مسافرانی را که روز ۱۵ خرداد در مراسم افتتاح خط، سوار قطار شده بودند تا عازم اصفهان شوند در ۱۵ کیلومتری شیراز در ایستگاه موقت شهر جدید صدرا از قطار پیاده کردند و با اتوبوس به شیراز برگرداندند.

همچنین در روز افتتاح اعلام شد که روز جمعه ۲۲ خرداد گروهی از مردم شیراز با این قطار و از طریق اصفهان عازم مشهد خواهند شد که این وعده نیز فعلا در مسیر ابهام قرار گرفته و تحقق آن مشروط به اجازه وزارت راه است.

در شیراز مردم تا اطلاع ثانوی نمی‌توانند از قطار برای سفر به اصفهان استفاده کنند.

اکنون این طرح عظیم به جای آنکه حلاوت افتتاح را نصیب مردم کند ابهامات متعددی را برای مردم دو استان فارس و اصفهان به ارمغان آورده است.

ماجرای افتتاح نیمه‌کاره قطار شیراز- اصفهان به عجله‌های زیاد مسوولان در هفته‌های قبل‌از افتتاح برمی‌گردد که نصب سریع ریل‌ها در آن زمان باعث شده اکنون امکان حرکت قطار روی ریل وجود نداشته باشد.

حمید بهبهانی وزیر راه در روز افتتاح این مسیر به خبرنگاران گفته بود: با تلاش شبانه‌روزی وزارت راه، راه‌آهن اصفهان- شیراز یک سال زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری رسید، این در حالی است که ۲ روز بعد از افتتاح قطار تعطیل می‌شود.

نماینده مردم شیراز درباره این قطار به غیراستاندارد بودن خط اشاره کرد و گفت: «من به دنبال سوگندی که در مجلس و در راستای تعهدی که به ملت داشتم، وظیفه خود می‌دانم به مردم هشدار دهم تا از این قطار استفاده نکرده و از مسوولان نیز می‌خواهم به خاطر مسایل انتخاباتی جان مردم را بازیچه خود قرار ندهند».

به گزارش خبرگزاری آفتاب، مهندس احمد‌رضا دستغیب نماینده شیراز در ادامه تاکید کرد: «تاکنون مکاتبات بسیاری را در این راستا انجام داده‌ام و در صورتی که جواب مطلوب را از مسوولان دریافت نکنم در راستای وظیفه خود حتی تا استیضاح وزیر راه پیش خواهم رفت».

می‌‌خواهند دوباره کاری کنند

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس اظهار کرد: «برای احداث تخصصی راه آهن باید چندین مرحله را پشت سر گذاشت. مراحلی که کوبیدن خاک ۹۸درصد، بالاست و تراوس و در نهایت ریل گذاری را شامل می‌شود.

این در صورتی است که در زمان احداث راه آهن اصفهان - شیراز علاوه بر اینکه در برخی از مسیرها حتی کوبیدن خاک به زیر ۹۸‌درصد می‌رسد، مرحله بالاست نیز در برخی از مسیرها انجام نشده و شاهد هستیم که قطعات بتنی مستقیما بر روی خاک کوبیده قرارگرفته است».

او گفت: «این راه آهن به هیچ عنوان مطابق با استانداردهای موجود نبوده به همین دلیل نمی‌تواند بیش از ۵۰کیلومتر سرعت داشته باشد. به عبارتی علت تاکیدهای بسیار مسوولان در جهت در نظر گرفتن سرعت زیر ۵۰ کیلومتر به عنوان سرعت مجاز این قطار خود گواه همین امر است» .

دستغیب ادامه داد: «راه آهن اصفهان - شیراز در بخش‌هایی فاقد سیستم کنترل خطوط بوده که این امر مشکلات بسیار زیادی را در آینده به وجود خواهد آورد».

او با اشاره به اینکه مسوولان بارها گفته‌اند که حلاوت و شیرینی این پروژه را با دیدگاه‌های سیاسی نباید تلخ کرد، تاکید کرد: «اگر این راه‌آهن استاندارد است پس چرا زمان فروش بلیت‌های این قطار را به ۴ ماه دیگر موکول کردند. آیا این امر به این دلیل نیست که در این زمان می‌خواهند به دوباره کاری این پروژه بپردازند»؟

نماینده شیراز در مجلس گفت: «در هیچ کجای دنیا تاکنون سابقه نداشته است که اولین سفر یک قطار به حمل مسافر اختصاص یابد، در صورتی که باید تا ماه‌ها از قطار تازه احداث شده در جهت حمل بار استفاده شود تا تمامی ‌ابعاد و شاخصه‌های ایمنی مورد ارزیابی قرار گیرد، اما امروز شاهد هستیم که این روند در کشور ما به گونه‌ای دیگر است» .

افتتاح‌های نیمه‌تمام مد شده

در همین حال احمد خرم، وزیر راه دولت خاتمی‌ نیز با انتقاد از عملکرد دولت نهم در افتتاح زودهنگام راه آهن شیراز - اصفهان گفت: «یکی از مباحث و مشکلاتی که دولت نهم به آن مبتلاست، افتتاح زودهنگام پروژه‌های نیمه‌تمام است.

وی افزود: معنی ندارد یک باند فلان بزرگراه افتتاح شود و ۲ باند دیگر بعدا افتتاح شود. این نوع افتتاحیه را وصله پینه‌ای می‌نامند که باعث می‌شود عظمت کار شکسته شود و یک اثر ماندگار به یک پروژه بی‌اعتماد در نظر مردم و متخصصین تبدیل شود».

به گزارش آفتاب وزیر راه دولت خاتمی ‌گفت: «با اطمینان می‌گویم هنوز یک کیلومتر ریل برای این پروژه خریداری نشده بلکه ریل‌های دیگر پروژه‌ها را از استان‌های دیگر به شیراز آوردند. مثل درود به همدان و کرمانشاه و حتی دریاچه ارومیه.

در واقع پروژه‌های دیگر را ناقص و متوقف کردند تا کار نمایشی انجام دهند. این در شرایطی است که بیش از ۵ کیلومتر آن دارای نقشه‌های یک ماهه بوده و هنوز خیلی از ایستگاه‌های آن ساخته نشده است».

اما این نظرات کارشناسی در حالی مطرح است که به گفته استاندار فارس پروژه قطار شیراز- اصفهان با نظارت کامل مهندسان و مشاوران و همچنین کنترل‌های مستمر آزمایشگاه‌های ویژه دنبال شده است.استاندار می‌گوید: مشکلی در کیفیت اجرای پروژه وجود ندارد.

همچنین مدیر کل اداره آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان فارس در این باره به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: طرح در تطابق کامل حداکثری با استاندارد‌های جهانی است. وی اظهار کرد: بیش‌از ۱۸۵‌هزار

آزمایش حین اجرا در زمینه عملیات خاکی، بتنی و کنترل کیفیت جوش برروی این طرح انجام شده است.

عکس:راه‌آهن شیراز - اصفهان که ۱۵ خرداد افتتاح شد اگرچه به اعتقاد وزیر راه با درایت و توانایی دولت به اتمام رسیده، اما در حال حاضر هیچ قطاری در این مسیر تردد نمی‌کند مسوولان راه‌آهن شیراز به مردم می‌گویند برای این خط تا اطلاع ثانوی بلیت نخواهیم فروخت و حرکت قطار در این مسیر به دلیل مسایل فنی فعلا مقدور نیست

عکس:تراورس‌هایی که با حرکت اولین قطار خرد شدند