اهواز - خبرنگاردنیای اقتصاد: با بهره‌گیری از دانش فنی و توان ساخت قطعات و تجهیزات صنعتی در کشور یک دستگاه پمپ ۱۴۰۰ که نقشی اساسی در عملیات حفاری چاه‌های نفت‌وگاز ایفا می‌کند بازسازی کامل وبه روزرسانی شد.

مدیر بازسازی دستگاه‌های حفاری شرکت ملی حفاری ایران در این باره گفت:این دومین دستگاه پمپ از این نوع است که در فاصله حدود یک سال گذشته در داخل بازسازی می‌شود و با انجام اصلاحات، ارتقا یافته و در ردیف پمپ‌های ۱۷۰۰ که کارآیی بالاتری دارند قرار می‌گیرد.

عبدالعلی مطهری تصریح کرد: نخستین پمپ از این مدل ۸ ماه قبل در ناحیه صنعتی اهواز بازسازی شد که در این مدت تحت شرایط سنگین در مدار عملیات قرار دارد و تاکنون نیز هیچ گونه گزارشی از بروز مشکل فنی در آن ارائه نشده است.

وی افزود: تعمیرات اساسی دومین پمپ نیز بر اساس استانداردهای APT ودستور‌العمل‌های شرکت سازنده با نظارت کار شناسان ملی حفاری به وسیله شرکت پارس فلارد انجام شده است.

مطهری در خصوص عملکرد این دستگاه اظهار کرد: از جمله وظایف این پمپ، خنک کردن سامانه مته‌های حفاری از طریق گردش کل، انتقال کنده‌های حفاری و متعادل کردن فشارهای لایحه‌های درون چاه است.

این مقام مسوول یادآور شد: در بازسازی این پمپ ۶۰درصد قطعات مورد نیاز به وسیله سازندگان و تولیدکنندگان داخلی تهیه و مورد استفاده قرارگرفت. مدیر بازسازی دستگاه‌های شرکت ملی حفاری ایران همچنین از ساخت دو سازه حفاری دیگر با استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی خبر داد و گفت: با اتمام کارساخت این دو سازه که پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری تحویل شرکت ملی حفاری شوند تعداد دکل‌های حفاری ساخت داخل به ۵ دستگاه افزایش خواهد یافت.

مطهری اذعان کرد: این دکل‌ها از نوع خشکی و برای حفاری در خشکی و از نوع سنگین با ۲‌هزار اسب بخار قدرت ویک میلیون پوند ظرفیت است وتا عمق ۱۸‌هزار فوت (۶‌هزار متر)حفاری می‌کند.