گروه استان‌ها - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به استمرار خشکسالی در استان گفت: زنگ خطر بحران کم‌آبی در قم به صدا در آمده است.

به گزارش روابط‌عمومی ‌شرکت آب و فاضلاب استان قم، سیدمحسن ثمره‌هاشمی‌ در نشست توجیهی ـ حفاظتی مدیران و کارکنان دستگاه‌ها و نهادهای استان که در تالار آب شرکت آب و فاضلاب قم برگزار شد، با اشاره به استمرار خشکسالی هیدرولیکی در دوسال اخیر در استان قم گفت: به‌رغم بارش‌های مناسب فصل بهار متاسفانه شاهد بارش کافی در بالا دست سد۱۵ خرداد به عنوان تامین‌کننده اصلی آب قم نبودیم.وی با بیان اینکه در حال حاضر سد ۱۵ خرداد کمترین میزان ذخیره آب از بدو افتتاح تاکنون را دارد، اظهار کرد: ظرفیت حجم ذخیره آب سد ۱۵ خرداد ۲۰۰‌میلیون مترمکعب است که هم‌اکنون میزان ذخیره آب آن حدود ۴۲‌میلیون مترمکعب است و این در حالی است که نیمی‌از این مقدار نیز به دلیل پایین‌تر قرار داشتن از تونل‌های خروجی قابل برداشت نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، وضعیت کنونی قم از نظر آب را بی‌سابقه و بحرانی دانست و ابراز کرد: در دو ماه گذشته بر خلاف روال معمول که حدود ۷۰درصد از آب مورد نیاز شهر قم از سد ۱۵ خرداد و ۳۰درصد‌ از منابع زیرزمینی تامین می‌شود هم‌اکنون به ناچار حدود ۳۵درصد‌ آب مورد نیاز از سد ۱۵ خرداد و مابقی از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: البته برداشت بیش از حد آب از منابع زیر زمینی زنگ خطر مهمی‌است و تبعات زیانبار و غیرقابل جبرانی برای سفره‌های زیرزمینی به دنبال خواهد داشت. ثمره‌هاشمی‌ میانگین الگوی در نظر گرفته شده مصرف آب برای هر شهروند قمی‌ را ۱۴۰ لیتر در شبانه روز اعلام کرد و گفت: متاسفانه به‌رغم هشدارهای فراوان در خصوص کم‌آبی، شهروندان قمی‌۱۰۰ لیتر بیشتر از این الگو مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال اصلاح الگوی مصرف افزود: در این ارتباط وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برنامه‌هایی را در سه محور فنی و مهندسی، تعرفه‌ها و اقدامات فرهنگی به منظور اصلاح الگوی مصرف و ترغیب و تشویق مسوولان و مردم در استفاده صحیح از آب در دستور کار خود قرار داده است. ثمره‌هاشمی‌ اظهار امیدواری کرد: طی چند سال آینده با اجرای برنامه‌های فنی و فرهنگی و همکاری مردم به مرحله‌ای برسیم که نگرانی در خصوص زیاده روی در مصرف آب نداشته باشیم.