سرمایه‌گذاری 8‌هزار‌میلیارد ریالی در صنایع خراسان جنوبی

طرح‌های آمایش صنعتی خراسان جنوبی به ۴‌هزار و ۶۶۰‌میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز دارد

بیرجند- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: رییس سازمان صنایع و معادن خراسان جنوبی از سرمایه‌گذاری ۸هزار‌میلیارد ریالی ۱۶۹ سرمایه‌گذار در صنایع این استان خبر داد.

بر اساس این گزارش، مهندس جمیع با اعلام این خبر گفت: اجرای طرح‌های این سرمایه‌گذاران بیش از ۲۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با راه‌اندازی آنها برای ۱۰‌هزار و ۱۰۰ نفر ایجاد اشتغال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صنایع و معادن در اولین جلسه هیات دولت در استان‌ها موظف شد طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی خراسان جنوبی را برای استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی با اولویت خارج از نوبت بررسی و اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه مصوبه فوق برای توسعه میان مدت استان به تصویب هیات دولت رسیده، یادآور شد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یک فهرست ۲۰ شماره‌ای از طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی مشخص و به استان اعلام کرده است، ضمن آنکه در سال گذشته ۱۴ طرح مربوط به آمایش استان که از توجیه فنی و اقتصادی برخوردار بودند و جواز آن صادر شده بود، معرفی شدند.

رییس سازمان صنایع و معادن استان با بیان اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع برای اجرای طرح پیشنهادی خود در استان تا ۴۰‌درصد مشارکت می‌کند، افزود: فهرست طرح‌های این سازمان را برای فرمانداران شهرستان‌ها ارسال کرده‌ایم تا به سرمایه‌گذارانی که مراجعه می‌کنند، ارائه کنند.

جمیع گفت: کارخانه فرآوری زرشک، سنگ‌های تزئینی، فرآوری تولید بنتونیت فعال، تولید الیاف بازالت، فرآوری پرلیت منبسط شده، آجرهای نسوز و ساختمانی، تیرچه بلوک‌های سقفی و تولید ورق‌های PVC از جمله این طرح‌ها است که برخی سرمایه‌گذاران این طرح‌ها جواز تاسیس و تسهیلات مربوطه را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: آنچه در مصوبه آمده را انجام داده‌ایم؛ به این معنی که طرح‌های اعلام شده را برای فرمانداران، کارگروه امور اقتصادی و ستاد جذب سرمایه‌گذاری ارسال کردیم تا در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند و موفقیت‌هایی نیز در این مراحل حاصل شده است. وی در ادامه اظهار کرد: این که تمام طرح مورد توجه سرمایه‌گذار قرار بگیرد، اجباری نیست و این سرمایه‌گذار است که انتخاب می‌کند و ما متناسب با اعلام آمادگی آن برای اجرای طرح‌ها اقدام می‌کنیم.

رییس سازمان صنایع و معادن خراسان جنوبی طرح‌های آمایش را شامل فولاد سازی، تولید دوده صنعتی، گوگرد بنتونیتی، کاتالیزورهای زئولیتی، فرآوری کائولین، پرلیت منبسط شده، شمش منیزیم و... عنوان کرد و یادآور شد: این طرح‌ها به ۴‌هزار و ۶۶۰‌میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز دارد که با بهره‌برداری از آنها زمینه اشتغال ۸۲۷ نفر را به وجود می‌آورد.

به گفته وی، همچنین ۸ طرح از این گروه برای بررسی و پرداخت تسهیلات به بانک‌های صادرات و صنعت و معدن معرفی شده‌اند‌.

وی تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای این که تسهیلات صندوق ذخیره ارزی به سرمایه‌گذاران اختصاص یابد، وجود ندارد، به شرط آن که طرح‌ها از پیشرفت مناسب برخوردار باشد.