بیرجند - خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس سازمان صنایع و معادن خراسان جنوبی از شناسایی اندیس‌های معدنی فلزی جدید در بصیران، چهارفرسخ، چاهداشی و دهسلم در این استان خبر داد.

وی افزود: برای این عملیات چند لایه اطلاعاتی از جمله برگه‌های ژئوشیمی تهیه و مطالعات ژئوفیزیک انجام شده و تمام گزارش‌های، پایان‌نامه‌ها و مقالات موجود به انضمام سوابق معادن فعال، غیرفعال و متروکه گردآوری شده است.

علیرضا جمیع در بازدید از معادن نهبندان با بیان اینکه عملیات اکتشاف مواد معدنی فلزی شهرستان نهبندان از سال ۸۵ آغاز شده است، ادامه داد: در مرحله نخست، عملیات ۱۰ محدوده امیدبخش به وسعتی بیش از ۵‌هزار کیلومتر مربع از شهرستان نهبندان انتخاب شد که بیشترین آثار و علائم اندیس‌های فلزی مربوطه به برگه‌های زمین‌شناسی بصیران، چهارفرسخ، چاهداشی و دهلسم بود.

رییس سازمان صنایع و معادن خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پس از بررسی مطالعات اولیه و نیز حذف محدوده‌های متداخل، عملیات نیمه تفصیلی از منطقه جنوب بیشه آغاز شد، تصریح کرد: در این عملیات وسعتی بیش از ۲۰۰ کیلومتر مربع انتخاب و در ابتدا نقشه ۱:۲۰۰۰۰‌هزارم آن تهیه و به دلیل برنامه‌ریزی دقیق‌تر به چند محدوده کوچک‌تر موسوم به جنوب بیشه، شرق بیشه و حسن ابراهیم تقسیم شد و با قرار دادن تمرکز عملیات در جنوب بیشه نقشه ۱:۵۰۰۰ زمین‌شناسی در وسعتی حدود ۴۵ کیلومتر تهیه شد.

جمیع گفت: پس از شناسایی محل دقیق‌تر کانی‌سازی، نقشه ۱:۱۰۰۰ توپوگرافی و زمین‌شناسی از محدوده ۳۰۰ هکتاری که کانی‌سازی اصلی در آن انجام شده است، ترسیم شده و تاکنون بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ متر حفاری که اغلب دارای نتایج امید‌بخش بوده، صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: علاوه بر محدوده‌های اطراف بیشه محدوده کوه سفید نیز به دلیل امید بخش بودن و کسب نتایج مطلوب در مطالعات اولیه برای ادامه عملیات اکتشافی به شرکت ملی مس ایران تحویل شده است‌.