مشهد - خبرنگاردنیای اقتصاد: استاندار خراسان رضوی از ورود ۵۰۰ دستگاه ون تا قبل از تابستان سال جاری به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی مشهد خبر داد. محمد جواد محمدی‌زاده در نشست ستاد راهبردی شهر مشهد با اعلام خبر فوق افزود: با پیش‌بینی یک مجموعه مالی، خط اعتباری را برای حدود سه‌هزار ون با تسهیلات ۱۰۰میلیون ریالی در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز شهر مشهد، ۵۰‌درصد این خودرو‌ها به کلانشهر مشهد اختصاص می‌یابد و این خودروهای ون در قالب شرکت‌های حمل و نقلی به ارائه خدمات به شهروندان می‌پردازند.

وی همچنین از افزایش ۲۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر مشهد خبر داد و افزود: این تعداد اتوبوس که ۵/۱۷‌درصد هزینه آن را شهرداری تامین کرده و ۵/۸۲‌درصد توسط دولت با تلاش جدی شهردار مشهد به این شهر اختصاص یافته است، در آینده‌ای نزدیک وارد ناوگان اتوبوسرانی شهر می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۲۵ دستگاه از این اتوبوس‌ها در روزهای ابتدایی سال وارد شهر مشهد شده‌اند، اظهار کرد: براساس تعهدات صورت گرفته میان وزارت کشور با کارخانه سازنده، این اتوبوس‌ها به مرور وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر مشهد می‌شوند.

سعید حسین‌پور، معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی نیز با اشاره به آغاز نهضت آسفالت در شهرهای کشور که با همکاری مشترک سازمان شهرداری‌ها، استانداری و شهرداری انجام می‌شود، گفت: میزان آسفالتی که برای شهر مشهد اختصاص‌یافته ۲‌میلیون مترمربع از معابر شهر است.

وی در ادامه بیان کرد: قیر مورد نیاز برای این میزان آسفالت آماده شده که با محوریت ساماندهی زمین‌های خاکی و اولویت مناطق کم‌برخوردار شهر انجام می‌شود.

پژمان، شهردار مشهد تصریح کرد: شهرداری مشهد به منظور پیشگیری از رشد ساخت و سازهای غیرمجاز، ساماندهی و بهبود شرایط محیطی و کالبدی این سکونتگاه‌ها برای تامین حقوق شهروندی از چندی پیش اقدام به تعیین تکلیف مالکیت این‌گونه املاک به منظور هویت‌بخشی و رسمیت بخشیدن به این مناطق و تدابیر پیشگیرانه درخصوص اراضی باز سطح شهر کرده است.

وی افزود: با الحاق هسته‌های جمعیتی حاشیه به محدوده شهری، افزایش تقاضای مردم برای احداث بنا و بهره‌مندی از خدمات شهری و انجام معاملات املاک فاقد سند رسمی مشکلات متعددی برای کلیه دستگاه‌ها به ویژه مدیریت شهری از لحاظ عدم رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان به وجود آورده و نیز قوانین موجود مانع از پاسخگویی به این اراضی ‌در صدور مجوزهای ساختمانی و ارائه خدمات زیربنایی می‌باشد.

به گفته وی، رشد حاشیه‌‌نشینی، تصرفات غیرقانونی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز ریشه در معاملات قولنامه‌ای اراضی سطح شهر دارد.

پژمان اظهار کرد: مقدمات سنددار شدن ۱۴۰‌هزار واحد فاقد سند فراهم شده که به این منظور تداوم همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط موجب تسریع در ساماندهی این املاک و هویت‌بخشی به آنها می‌شود.

وی همچنین با اشاره به تلاش شهرداری مشهد برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش رضایت‌مندی شهروندان گفت: درحالی که میانگین عمر اتوبوس‌های اکثر شهرها بالای ۱۰ سال است، این رقم در حال حاضر در شهر مشهد به ۶ سال رسیده است.