اراک - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: برای مدیریت بهینه مصرف گاز در بخش خانگی کنتورهای هوشمند گاز به جای کنتورهای کنونی نصب می‌شود.

مصطفی کشکولی در مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت گاز استان مرکزی افزود: طرح جایگزینی کنتورهای هوشمند گاز به صورت نمونه در پنج استان کشور به تعداد صدهزار کنتور انجام می‌‌شود.

وی در ادامه گفت: برای اینکه یارانه‌ها به صورت هدفمند‌ میان سایر اقشار توزیع شود، طرح پلکانی بهای مصرف انرژی نیز در بخش خانگی و تجاری در دستور کار قرار دارد تا مشترکان پرمصرف از یارانه‌های پرداختی کمتری بهره بگیرند.

وی با اشاره به مصرف نامتعارف انرژی در کشور خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌‌شود با اجرای سیاست‌‌های جدید در شرکت ملی گاز ایران و همکاری مردم میزان مصرف گاز در بخش خانگی ۳۰‌درصد کاهش یابد.

کشکولی افزایش ۴۰‌درصدی مصرف گاز در چهار سال اخیر را نشان‌‌دهنده مصرف بالای انرژی در کشور دانست و گفت: با وجود افزایش مصرف گاز، میزان تولید گاز کشور تنها ۸‌درصد افزایش یافته است که به این منظور و با توجه به سال اصلاح الگوی مصرف باید در تمام بخش‌ها صرفه‌‌جویی در دستور کار مشترکان قرار گیرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۶‌درصد از گاز تولیدی کشور در نیروگاه‌ها، ۲۲‌درصد در صنایع عمده و ‌بقیه در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌‌شود که باید تلاش شود با برنامه ریزی میزان شدت مصرف انرژی در این بخش‌ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: اصلاح زیربنایی تاسیسات انتقال گاز، ایستگاه‌های تقلیل فشار، ارتقای سیستم‌‌های اندازه‌‌گیری مصرف و نیز بیمه کردن مشترکان در مقابل حوادث و خسارت‌‌های ناشی از گاز، کاهش مراجعات مردمی به شرکت‌های گاز در راستای تکریم ارباب رجوع همچنین اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری شرکت‌های استانی به بخش خصوصی از برنامه‌های سال جاری شرکت ملی گاز ایران در گازرسانی به مناطق مختلف کشور است.

مدیرعامل جدید شرکت گاز استان مرکزی نیز گفت: پیش‌بینی بودجه عملیاتی سال جاری این شرکت ۲۳‌میلیارد تومان است که انتظار می‌‌رود با مساعدت مسوولان شرکت ملی گاز ایران این میزان به صورت کامل محقق شود.

علیرضا مشایخی افزود: در حال حاضر ۹۹‌درصد از جمعیت شهری و ۵۶‌درصد از جمعیت روستایی استان مرکزی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.