مبادله سه‌میلیون تن کالا توسط گمرک سرخس

مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرکل گمرک سرخس گفت: بیش از سه‌میلیون تن کالا در سال ۸۷ از طریق گمرک سرخس بین کشورهای آسیای میانه و کشورمان مبادله شده است. حبیب‌ا... دارایی اظهار کرد: از این میزان کالای مبادله شده به میزان ۴۳۹‌هزار و ۵۸۸ تن به ارزش یک‌هزار و ۷۰۴‌میلیارد ریال در قالب واردات قطعی بوده است که به طور عمده شامل انواع کنجاله و خوراک دام، حبوبات، آهن‌آلات، آهن قراضه، کک نفتی، روغن پایه، پنبه و الیاف مصنوعی و پیله ابریشم بود.

وی افزود: طی این مدت همچنین ۲۷۷‌هزار و ۴۹۱ تن کالا به ارزش ۵‌هزار و ۲۷۲‌میلیارد ریال در قالب واردات موقت از این گمرک صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴۶۳‌درصد و از نظر ارزش ۵۹‌درصد رشد داشته است.

دارایی این کالاها را شامل فرآورده‌های نفتی، گاز مایع و کامیون دانست.

وی در ادامه تاکید کرد: ۸۴۷‌هزار و ۳۰۵‌هزار تن کالا به ارزش ۱۱‌میلیارد و ۸۴۰‌میلیارد ریال نیز در قالب ترانزیت خارجی ورودی بود که از نظر وزن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱‌درصد کاهش داشت و به طور عمده شامل پنبه، الیاف مصنوعی، فرآورده‌های سوختی، آهن‌آلات مستعمل و حبوبات بوده است.

وی با اشاره به دیگر رویه‌های گمرکی از جمله ترانزیت خارجی خروجی نیز از طریق گمرک سرخس در سال ۸۷، ابراز کرد: ترانزیت خارجی خروجی هم در این مدت به میزان ۵۴۷‌هزار و ۱۴۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۲۱‌درصد رشد داشته است و به طور عمده شامل انواع اتومبیل‌های سواری، انواع لوازم خانگی، لوازم یدکی اتومبیل، پارچه، پوشاک، چای، لوازم و قطعات الکترونیکی بوده است.

وی ادامه داد: صادرات داخلی نیز در سال ۸۷ به میزان ۴۷۰‌هزار و ۷۲۹ تن به ارزش ۳‌میلیارد و ۵۱۷‌میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۱۱‌درصد و از نظر ارزش ۲۸‌درصد رشد داشته است و شامل گندم خوراکی، جودامی، کنجاله، پنبه و آهن‌آلات بوده است.

مدیرکل سومین گمرک کشور یادآور شد: صادرات از طریق گمرک سرخس در سال گذشته ۵۲‌هزار و ۸۴۱ تن به ارزش ۲‌هزار و ۳۴۰‌میلیارد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۱۲‌درصد و از نظر ارزش ۱۴‌درصد رشد داشته است.

وی گفت:این کالاها شامل فرش ماشینی، پوشاک، انواع مصنوعات پلاستیکی، موکت و انواع مواد غذایی بوده است.

او گفت: صادرات سایر گمرکات خروجی از گمرک سرخس نیز به میزان ۴۹۴‌هزار و ۵۸۵ تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن تنها یک‌درصد رشد داشت.

وی در ادامه اظهار کرد: این میزان کالای مبادله شده با رویه‌های مختلف در سال گذشته توسط ۳۰‌هزار و ۲۶۵ دستگاه کامیون و ۴۰‌هزار و ۱۲۷ دستگاه واگن جابجا شده است که تعداد مسافران ورودی در سال ۸۷ به تعداد ۸‌هزار و ۳۶۴ نفر و تعداد مسافران خروجی نیز ۷‌هزار و ۹۲۵ نفر بوده است.

مدیرکل گمرک سرخس خاطرنشان کرد: درآمد گمرک سرخس نیز در سال ۸۷ بالغ‌بر ۹۵‌میلیارد ریال بود که به خزانه دولت واریز شد.