گروه استان‌ها - معاون بهره‌برداری شرکت آب‌و‌فاضلاب استان قم تاکید کرد: راهی جز همکاری مردم و اصلاح الگوی مصرف آب برای جلوگیری از مشکل کم‌آبی در سال جاری نداریم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب‌و‌فاضلاب استان قم، عبدالحمید توکلی بینا در نشست کارگروه آب‌و‌فاضلاب استان در حوادث غیر مترقبه با اشاره به تحقق ۱۰۰‌درصدی اعتبارات خشکسالی شرکت آب‌و‌فاضلاب استان قم خاطرنشان کرد: مبلغ ۳۱‌میلیارد ریال اعتبار خشکسالی به شرکت اختصاص یافته است و هم‌اکنون طرح‌هایی که در قالب این اعتبارات برنامه‌ریزی شده، در حال اجرا است.

وی افزود: ساخت خط انتقال ۴۰۰‌میلی متر در منطقه علی‌آباد، ساخت خط انتقال ۶۰۰‌میلی متر، ساخت خط انتقال ۸۰۰‌میلی متر پردیسان، ساخت ایستگاه پمپاژ شکوهیه، ساخت اتاق کلر و بازسازی دیزل ژنراتور، خرید دیزل ژنراتور برای تاسیسات معصومیه، سالاریه و مهدیه ؛ تکمیل رینگ شهری قم و بازسازی و بهسازی چاه‌های منطقه علی آباد و داخل شهر از جمله طرح هایی است که در قالب اعتبارات خشکسالی تعریف شده است.معاون بهره‌برداری آبفای قم اظهار کرد: در مجموع این طرح‌ها از نظر فیزیکی حدود ۵۰‌درصد و از نظر ریالی بیش از ۷۰‌درصد پیشرفت داشته است.

وی جلوگیری شهرداری از اجرای طرح‌های شهری را از جمله عوامل کاهش سرعت در اجرای طرح‌های خشکسالی عنوان کرد و گفت: امیدواریم با مذاکرات و تعاملاتی که با شهرداری صورت گرفته، هر چه سریع‌تر شاهد فعالیت‌های شرکت در اجرای طرح‌های مهم و حیاتی برای خدمت‌رسانی به مردم باشیم.توکلی بینا در ادامه با اشاره به کاهش رشد مصرف آب در سال گذشته ابراز داشت: با مدیریت فشار، اطلاع‌رسانی، همکاری مردم و اجرای طرح‌های تاثیرگذار توانستیم مصرف را کاهش دهیم و به موفقیت خوبی در سطح کشور دست یابیم.

وی اضافه کرد: با توجه به کاهش گرمای هوا و اعمال مدیریت فشار در سال جاری رشد مصرف در دو ماه گذشته منفی بوده است.

معاون بهره‌برداری آبفای قم با بیان اینکه در سال جاری حدود ۳۶‌درصد آب قم را از سد ۱۵ خرداد تامین کرده‌ایم، گفت: این درحالی است که در سال‌های گذشته ما حدود ۷۰‌درصد آب قم را از سد و مابقی را از منابع زیرزمینی تامین می‌کردیم.

وی با بیان اینکه اکنون بیلان سد ۱۵ خرداد منفی است، خاطرنشان کرد: حجم ذخیره آب سد ۱۵خرداد هم‌اکنون به حدود ۴۳ میلیون متر مکعب کاهش یافته است که این میزان نسبت به سال قبل بیش از ۵۰‌درصد کاهش داشته است.

توکلی با بیان اینکه مشکل خشکسالی از نیمه دوم سال جاری افزایش می‌یابد، تاکید کرد: راهی جز همکاری مردم و اصلاح الگوی مصرف آب برای جلوگیری از مشکل کم‌آبی در سال جاری نداریم و مردم باید به این موضوع عنایت ویژه داشته باشند.

معاون بهره‌برداری آبفای قم، بهسازی ۱۲ حلقه چاه به روش‌های نوین و افزایش ۲۴‌هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب و قرارگیری این مخازن در مدار بهره‌برداری را از دیگر اقدامات شرکت آب‌و‌فاضلاب برای جلوگیری از مشکلات ناشی از کم‌آبی برشمرد.