راه‌اندازی اولین واحد کود کمپوست گرانوله گوگرد‌دار در مشهد

از یک هزار و ۵۰۰‌تن متوسط زباله تولیدی در مشهد روزانه ۵۰۰‌تن در کارخانه کمپوست تبدیل به کود می‌شود مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: برای اولین‌بار در کشور، خط تولید کود کمپوست گرانوله گوگرد دار در مشهد راه‌اندازی شد.

مدیرعامل سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری مشهد در مراسم افتتاح این کارخانه با بیان این که تولید کمپوست فرآیندی هزینه‌بر و نیازمند سوبسید است، افزود: با راه‌اندازی خط تولید کود گرانوله و فرآوری کود کمپوست و افزایش ارزش آن، نه تنها فرآیند تولید کمپوست به سوبسید نیاز ندارد، بلکه به سوددهی نیز خواهد رسید.

محمد علی نجفی بالا بودن شوری خاک را از مشکلات زمین‌های دارای خاک خشک در قسمت‌های وسیعی از خاک ایران دانست و گفت: در گذشته کشاورزان با افزایش گوگرد یا افزودنی‌های شیمیایی به خاک این مشکل را حل می‌کردند.

وی افزود: مواد شیمیایی که منبع تولید آنها منابع نفتی هستند، باعث ایجاد آلودگی‌ خاک و کاهش منابع اولیه تولید، یعنی منابع نفتی می‌شوند.

وی ادامه داد: کود گرانوله کمپوست شامل ۸۰‌درصد بیوکمپوست، ۱۰‌درصد گوگرد و ۵‌درصد بنتونیت برای ایجاد چسبندگی و ۵‌درصد ملاس چغندر است و علاوه‌بر حفظ محیط زیست، به حفظ منابع اولیه تولید کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه این کود از نظر اقتصادی نیز به صرفه است، افزود: این نوع کمپوست به علت گرانوله بودن قابلیت حمل‌ونقل و استفاده راحت‌‌تری برای کشاورزان فراهم می‌کند.

نجفی ظرفیت تولید کود گرانوله این کارخانه را ۷۰‌تن در روز اعلام کرد و گفت: کارخانه تولید کارتن نیز با ظرفیت هزار تن در سال و با اعتبار برابر با ۳۰‌میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد نیز در ادامه اظهار کرد: از یک هزار و ۵۰۰‌تن متوسط زباله تولیدی در مشهد روزانه ۵۰۰‌تن در محل کارخانه کمپوست تبدیل به کود می‌شود.

خلیل‌ا... کاظمی افزود: از این میزان ۹۰ تا ۱۰۰‌تن زباله خشکی است که از در منازل جمع‌آوری می‌شود، ۳۵۰ تا ۴۰۰‌تن به محل دفن جدید در جاده میامی منتقل و مابقی در محل دفن جاده نیشابور دفن می‌شود.

وی با بیان این که مشهد تنها کلانشهر کشور است که مطالعات مربوط به طرح جامعه مدیریت پسماند آن انجام شده است، افزود: در سال جاری عملیات اجرایی فاز هزار تنی کارخانه کمپوست را آغاز خواهیم کرد و تا ۲، ۳ سال آینده هیچ زباله‌ای را برای دفن در مشهد نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر این که باید سرانه تولید زباله را تا حد ممکن کاهش بدهیم، افزود: هر شهروند مشهدی در هر ثانیه نزدیک به ۲۰ کیلوگرم زباله تولید می‌کند که ۱۲‌درصد آن کاغذ، ۶‌درصد آن پلاستیک و شیشه و ۴‌درصد چوب و منسوجات است.

کاظمی افزود: روزانه ۳۵ تا ۴۰ تن کاغذ در مشهد جمع‌آوری و تبدیل به مقوای دوبلکس می‌شود که با افتتاح فاز دوم کارخانه، کاغذ به کارتن تبدیل خواهد شد.