اجرای ترانزیت الکترونیک در 15 گمرک ترانزیتی کشور

اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرکل گمرک ایران گفت: رویه ترانزیت به شکل الکترونیک در ۱۵ گمرک مهم ترانزیتی کشور در سال جاری به اجر در می‌آید.

اردشیر محمدی در حاشیه مراسم افتتاح خدمات الکترونیک منطقه آزاد تجاری و صنعتی اروند با بیان این مطلب اظهار کرد:در این برنامه اسناد ترانزیتی به صورت الکترونیک بین گمرک مبدا و مقصد مبادله می‌شود.

وی گفت: طبق برنامه، این رویه در سه گمرک شهید رجایی، سرخس وباهنر به صورت آزمایشی انجام می‌شود وپس از آن در سایر گمرکات به مرحله اجرا در می‌آید.

وی با اشاره به اصلاح نظام گمرکی به عنوان مهم‌ترین مساله در طرح تحول اقتصادی تصریح کرد:تحقق گمرک الکترونیک یکی از برنامه‌های مهم اصلاح نظام گمرکی به شمار می‌رود که از سال گذشته نیز اقدامات مثبتی در این زمینه آغاز شده است.

وی اذعان کرد: از آنجایی که مهم‌ترین مطالبه خدمات‌گیرندگان از گمرک، کاهش زمان ترخیص کالا یعنی ارائه تسهیلات به منظور کاهش زمان ترخیص کالا است، از این رو نخستین و مهم‌ترین برنامه گمرک در همین راستا خواهد بود.

محمدی افزایش رضایت مندی خدمات‌گیرندگان و استقرار پنجره واحد را از دیگر برنامه‌های گمرک دانست و گفت: در سامانه پنجره واحد تمام سازمان‌هایی که در فرآیند ترخیص کالا تاثیر گذارند، در زیر یک سقف جمع شده و خدمات را به شکل همزمان به خدمات‌گیرندگان ارائه دهند.

مدیرکل گمرک ایران در ادامه از کاهش مراجعات خدمات‌گیرندگان به سازمان‌ها و بخش‌های مختلف، تسهیل در امر تجارت و کاهش زمان ترخیص کالا به عنوان اهداف اصلی اجرای این سامانه یاد کرد.

اردشیر محمدی گفت: در صدد هستیم به منظور تجهیز گمرکات به‌ویژه برای تامین و تهیه تجهیزات کنترل نامحسوس در دستگاه ایکس‌ری با فراخوان بخش خصوصی بتوانیم گمرکات را مجهز کنیم.

وی افزود: به همین منظور گمرک ابتدا بخش خصوصی را در اولویت قرار داده و از منابع داخلی خود نیز برای تجهیز گمرکات، اعتباری را پیش‌بینی کرده است که پس از ابلاغ اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به بازدید از گمرک آبادان و گفت‌وگو با جمعی از خدمات‌گیرندگان (بازرگانان و ترخیص‌کاران) گفت: آبادان به لحاظ تجهیزات تخلیه و بارگیری نیاز به امکانات متناسب و بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: در آبادان زیر ساخت‌های لازم برای ارائه خدمات تجاری به اندازه کافی مهیا نیست.

محمدی از ناکافی بودن انبارها برای نگهداری کالا، کم و نامتناسب بودن تجهیزات تخلیه و بارگیری و منطقی نبودن هزینه‌های دریافتی از خدمات‌گیرندگان که باید تعدیل شود به عنوان بخشی از کمبود‌ها در آبادان نام برد و اظهار کرد: به‌رغم تمامی تلاش‌ها و تسهیلات ارائه شده به این شهر به‌دلیل همین پیش ساخت‌های نامناسبی که گفته شد، امور زیر سوال رفته است.