اهواز‌- خبرنگار دنیای اقتصاد: با محاسبه، برنامه‌ریزی وطراحی تعمیر چاه ۲۵۲ گچساران، توسط کارشناسان اداره مهندسی عملیات مخزن شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، تولید از این چاه محقق شد‌.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب‌، این چاه ۱۲ سال پیش در منتهی الیه بخش جنوب شرقی میدان گچساران با هزینه حدود ۵‌میلیون دلار حفاری و تکمیل گردید، اما از همان ابتدا با مشکل تولید مواجه شد.

به منظور رفع مشکل، چاه با استفاده از یک دستگاه دکل حفاری تعمیر شد که پس از گذشت حدود ۴ ماه تعمیر به دلایل متعدد از جمله وقوع جریان‌های پر فشار وپارگی لوله‌ها ناتمام ماند‌.

بر اساس این گزارش‌، پس از بررسی کامل اطلاعات و محاسبات صورت گرفته در اداره مهندسی عملیات مخازن و به جهت جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های قبلی و با توجه به هزینه‌های زیاد حفر چاه تعمیر مجدد چاه با هدف حفاری کنار گذر عمودی، طراحی وبرنامه‌ریزی شد و پس از کنترل اجرای کامل مسیر برنامه با وجود ریسک بالا و براساس پیش‌بینی انجام شده تعمیر چاه با موفقیت انجام شد.

با موفقیت در تعمیر این چاه، علاوه بر آگاهی یافتن از وضعیت لایه‌های آن بخش از میدان گچساران و راهنمایی در حفاری سایر چاه‌ها در هزینه‌های حفر چاه در آینده جلوگیری و صرفه‌جویی شد. هم اکنون چاه ۲۵۲ گچساران از حالت تعلیق خارج و با ظرفیت یک هزار و۵۰۰ بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفته است.