ساخت 13 سد ملی  در آذربایجان غربی

با حضور وزیر نیرو و جمعی از مسوولان استانی و نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، سد خاکی کانسپی در بالادست روستای صومای برادوست از توابع ارومیه به بهره‌برداری رسید.

پرویز فتاح، وزیر نیرو در مراسم افتتاح این سد از ساخت ۱۳ سد ملی در سطح آذربایجان غربی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی همچنین افزود: هفت سد استانی و سه سد در حوزه جهاد کشاورزی نیز در این استان در حال ساخت است.

فتاح با پیشنهاد واگذاری مدیریت این سد به مردم منطقه افزود: بدون داشتن دغدغه کمبود اعتبار سد را به طور کامل به اتمام رسانید.

وی ایران را به کارگاه بزرگ عمرانی تشبیه کرد و افزود: با توجه دولت نهم به مناطق محروم و کم برخوردار، روح سازندگی در کشور اوج گرفته است.

فتاح با اشاره به تاثیر بارندگی‌ها در افزایش میزان ذخیره آب در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: میزان بارندگی در سایر استان‌های کشور به اندازه آذربایجان غربی نیست.

به گفته وزیر نیرو آذربایجان غربی یکی از استان‌های آبخیز کشور است که برای مهار آب رودخانه‌ها ایجاد سد ضروری است.

وی با اشاره به سند راهبردی مدیریت دریاچه ارومیه افزود: استاندار و مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی باید با رعایت نکات محیط زیست نسبت به ساخت سدها اقدام کنند. فتاح با اشاره به رونق فعالیت‌های عمرانی در زمینه‌های عمرانی از جمله پل، جاده، کارخانه، بیمارستان، آب شرب شهری و روستایی و سد‌ خاطرنشان کرد: امروز مسوولان و مردم کشور باید با وفاق و همدلی برای اعتلای نظام اسلامی که امام راحل آن را پایه‌ریزی کرده است، تلاش کنند.

استاندار آذربایجان غربی نیز در مراسم افتتاح این سد با اعلام اینکه اهمیت سازه‌های کوچک آبی کمتر از سدهای بزرگ نیست، افزود: سدهای کوچک به لحاظ اثربخشی در رشد کشاورزی و بهبود وضعیت زندگی روستاییان حائز اهمیت است. سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان سخنران دیگر در این مراسم توجه به تامین آب را توجه به حیات جسمانی و روحانی انسان دانست و گفت: ساخت سد در نوار مرزی می‌تواند در تامین آب شرب، آسفالت و ارائه دیگر خدمات به آن منطقه تاثیرگذار باشد.

در ادامه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی نیز گفت: برای بهره‌برداری از این سد با نیم میلیون‌متر مکعب حجم مخزن اعتبار ۲‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان هزینه شده است.

نقی کریمی کنترل و مهار حدود ۸/۱‌میلیون مترمکعب از سیلاب‌های ناشی از رگبار، جلوگیری از هدر رفتن آب‌های سطحی حوضه در ماه‌های پرآب سال و استفاده بهینه از این سیلاب‌ها را در طرح‌های کشاورزی منطقه از اهداف ساخت سد مخزنی کانسپی اعلام و تصریح کرد: با کنترل و تنظیم جریان سیلاب‌ها امکان تبدیل ۵۰۰‌هکتار از اراضی گندم دیم به آبی فراهم شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به ۳‌میلیون و ۷۰۰‌هزار مترمکعب حجم آب ورودی از رودخانه‌ها، حجم آب تنظیمی این سد یک میلیون و ۸۰۰‌هزار مترمکعب است. این مقام مسوول با اشاره به تاثیر میزان بارندگی‌های استان در آب ذخیره شده سدها، یادآور شد: با توجه به بارندگی‌های اخیر، از دو ماه قبل آب ذخیره شده سد شهید قنبری ماکو سر‌ریز می‌شود و در حال حاضر ۲۸‌میلیون مترمکعب است.

کریمی با اعلام اینکه در مجموع حجم سدهای استان ۲۱۰‌میلیون مترمکعب افزایش یافته است، گفت: تا پایان سال با افتتاح سدهای دریک، زولا، ساروق و قیقاج به این حجم نیز افزوده می‌شود.

کریمی با اشاره به افزایش ۴۴‌درصدی بارش باران در آذربایجان غربی نسبت به سال گذشته خاطرنشان کرد: هم‌اکنون آب ذخیره شده در پشت سد شهید قاسم بوکان ۷۸۱‌میلیون مترمکعب، سد مهاباد ۱۶۱‌میلیون مترمکعب، سد نقده ۸۸‌میلیون مترمکعب، سد بارون ماکو ۷۰‌میلیون مترمکعب و سد شهرچایی ارومیه ۸۵‌میلیون مترمکعب است.