مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد از اجرای ۱۵۰‌کیلومتر شبکه فاضلاب در مناطق مختلف شهر مشهد طی سال جاری خبر داد.

مهندس محمد پرورش افزود: فرآیند این عملیات از طریق به مناقصه گذاشتن ۳۲ طرح در فروردین‌ماه امسال در حال برگزاری است. وی ادامه داد: در کنار طرح‌های شبکه فاضلاب که از محل اعتبارات عمرانی اجرا خواهد شد، برای اولین بار در قالب فاینانس داخلی از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی عملیات لوله‌گذاری شبکه فاضلاب مشهد در ۶ محدوده جمعا به متراژ ۱۲۰‌کیلومتر در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: در قالب فاینانس داخلی سرمایه گذار اقدام به خرید لوله و اجرای شبکه فاضلاب و نصب انشعابات مربوطه با سرمایه‌گذاری شخصی کرده و از طریق فروش انشعاب فاضلاب، سود حاصله و برگشت سرمایه را دریافت خواهد کرد.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی ۳۶۵‌کیلومتر شبکه فاضلاب از محل فاینانس خارجی و از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری در سال جاری خبر داد و گفت: این طرح به مبلغ ۵۲‌میلیون یورو در قالب یک برنامه سه ساله به انجام خواهد رسید.

پرورش آغاز اجرای طرح فاضلاب مشهد را در سال ۷۱ عنوان کرد و افزود: طی این مدت از بیش از ۳‌هزار کیلومتر از شبکه پیش‌بینی شده برای شهر مشهد، بیش از هزار و ۶۰۰‌کیلومتر شبکه اجرایی شده است. وی در خصوص تصفیه خانه‌های فاضلاب مشهد نیز گفت: با توجه به مناقصه در حال انجام، امسال عملیات ساخت دو تصفیه‌خانه فاضلاب پیشرفته جمعا به ظرفیت ۱۵۰‌هزار مترمکعب در شمال و شرق مشهد از طریق فاینانس و با اعتبارات بانک توسعه اسلامی آغاز می‌شود که با بهره‌برداری از آنها، ظرفیت تصفیه خانه‌های فاضلاب مشهد به بیش از دو برابر وضعیت موجود افزایش خواهد یافت.