60 طرح بزرگ صنعتی در استان فارس اجرا می‌شود

گروه استان‌ها - رییس جمهوری و هیات دولت در دور دوم سفرهای استانی و در پنجاه و هشتمین سفر، میهمان مردم استان فارس شدند تا از نزدیک نتایج اجرای مصوبات دور اول سفر به این استان را پیگیری کنند و با حضور در کارگروه‌های مختلف و آشنایی با موانع پیشرفت و آبادانی این استان مصوبات جدیدی وضع کنند.

سفر به استان فارس در حالی صورت گرفت که استاندار فارس پیشتر، از اجرای بیش از ۳/۹۵‌درصد مصوبات دور اول سفر دولت به این استان خبر داده بود.

بر اساس این گزارش‌‌، در سفر اول هیات دولت به استان فارس ۲۹۹ مصوبه برای آبادانی و توسعه این استان تصویب شده بود که بزرگترین آن ایجاد خط آهن اصفهان به شیراز و ساخت نیروگاه جهرم بود.

دکتر محمود احمدی‌نژاد‌‌، رییس جمهوری در بدو ورود به استان فارس در فرودگاه شیراز استان فارس را پیشانی تمدن و فرهنگ ایران دانست و گفت: از این دیار همواره عشق و شور و ایمان به سراسر ایران جاری شده است.

رییس‌جمهور مردم فارس را مردم اهل ذوق و هنر دانست و گفت: خدا را شکر می‌کنم که در دور دوم سفرهای استانی در جمع مردم پرشور این استان حضور یافته و امیدوارم که بتوانیم در قالب جلسات شوراهای اداری شهرستان‌ها که با حضور وزرا برگزار می‌شود و با پیگیری‌ مصوبات دور اول موانع در مسیر توسعه این استان را بررسی و تصمیمات بالاتری برای این استان اتخاذ شود.

۲۳۰ مصوبه جدید

دومین سفر دولت به استان فارس نیز با تصویب ۲۳۰ مصوبه همراه شد.

رییس‌جمهور بعد از پایان جلسه‌ هیات‌دولت در استان فارس در جمع خبرنگاران به تشریح نتایج سفر دوروزه‌ خود به این استان و همچنین برخی از مصوبات هیات دولت پرداخت.

احمدی‌نژاد در ابتدای سخنان خود با اشاره به برنامه‌های صورت گرفته در جریان این سفر به حضور وزیران در جلسات شورای اداری شهرستان‌ها، بازدید و بهره‌برداری از برخی طرح‌ها توسط آنان، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و ‌دیدار با مردم اشاره کرد و گفت: جلسه‌ دولت برای نهایی کردن پیش‌نویس‌ مصوباتی که قبلا در جلسات کارشناسی و تخصصی آماده شده بود، برگزار شد. این جلسه به دلیل حجم کارهای گوناگونی که باید انجام شود و توجه‌ ویژه‌ اعضای دولت به استان فارس ‌ طولانی بود و در واقع جزو طولانی‌ترین جلسات هیات دولت در دور دوم بود. حاصل این سفر ۲۳۰ بند مصوبه است که روی آن‌ها قبلا کار کارشناسی و تخصصی صورت گرفته و اکنون قانون شده است.

وی در ادامه به مصوبات دولت در بخش‌های گوناگون از جمله صنعت و معدن و کشاورزی اشاره و اظهار کرد: تصمیم گرفته شد که ۶۰ طرح بزرگ صنعتی در این استان اجرا و همچنین زیرساخت‌های ایجاد شهرک‌های صنعتی آماده شود.

وی همچنین با اشاره به این‌که دولت تصمیم گرفت منطقه‌ ویژه سلامت در این استان ایجاد شود، گفت: دولت مصوبات زیادی نیز در مورد حمل‌ونقل داشت که یکی کشیدن راه‌آهن به سمت عسلویه و همچنین راه‌آهن به سمت بندرعباس بود. در مورد فرودگاه استان نیز تصمیمات خوبی گرفته شد. رییس‌جمهور با بیان این‌که برای کمک به شهرداری نیز رقم خوبی اختصاص داده شد و در زمینه‌ مسکن نیز مصوبات خوبی داشتیم‌‌، خاطرنشان کرد: تصمیم گرفته شد برای ساخت ۲۰هزار واحد مسکونی در سال بودجه مناسبی اختصاص داده شود و در واقع انبوه‌سازی توسعه پیدا کند.

وی همچنین با بیان این‌که در بخش کشاورزی و آبخیزداری نیز مصوباتی داشتیم، ادامه داد: در زمینه گازرسانی به روستاها نیز دولت تصمیماتی گرفت.

وی همچنین به مصوبات هیات دولت در بخش فرهنگی از جمله ایجاد کانون‌های فرهنگی و هنری و تجهیز کتابخانه‌های این استان اشاره و اظهار کرد: قرار شد که کنگره‌هایی برای بزرگداشت شخصیت‌های تاریخی و بزرگان این استان برگزار شود که از جمله این افراد سلمان فارسی است.

احمدی‌نژاد گفت: در این جلسه برای توسعه‌ صدا و سیما و همچنین توسعه حرم شاه‌چراغ مصوبات خوبی داشتیم. وی همچنین به مصوبات دولت در زمینه بهداشت و درمان و ایجاد بیمارستان‌های جدید در این استان و توسعه‌ مراکز بهداشتی درمانی و تجهیز دانشگاه‌های علوم‌پزشکی استان فارس اشاره کرد و گفت: در بخش آموزش عالی نیز تصمیم بر تجهیز دانشکده‌ها‌‌، ‌ایجاد پارک فناوری و ... گرفته شد.

رییس‌جمهور بعد از توضیح برخی از مصوبات هیات دولت با تاکید بر این‌که بر روی این مصوبات از قبل کارهای کارشناسی زیادی صورت گرفته است، گفت: ‌این مصوبات از لحظه‌ای که دولت تصویب می‌کند تبدیل به حقوق مردم می‌شود.

در این سفر طرح‌هایی نیز با حضور اعضای هیات دولت به بهره‌برداری رسیده و کلنگ‌زنی شدند که به اختصار به آنها اشاره می‌شود.

بیمارستان امام جواد(ع) خرامه

بیمارستان امام جواد (ع) خرامه که از مصوبات سفر اول هیات دولت به فارس بود، با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره‌برداری رسید.

وزیر بهداشت در مراسم افتتاح این بیمارستان از وجود ۳۲ تخت مصوب در این بیمارستان خبر داد و گفت: این بیمارستان، شهر خرامه و ۵۰ روستای این منطقه را با جمعیتی بالغ بر ۷۰هزار نفر تحت پوشش خدمات درمانی خود قرار می‌دهد و نیاز بیماران منطقه را رفع خواهد کرد.

تکمیل و تجهیز بیمارستان امام جواد (ع) خرامه با مساحت ۱۷‌هکتار و زیربنایی بالغ بر ۵‌هزار مترمربع از مصوبات سفر اول رییس‌جمهور به استان فارس بود که در سفر دوم با بخش‌های بستری شامل کودکان، جراحی، زنان و زایمان و داخلی، همودیالیز، بخش‌های پاراکلینیکی از جمله رادیولوژی، آزمایشگاه، سونوگرافی، داروخانه، نوار قلب همچنین بخش‌های درمانگاهی شامل درمانگاه‌های اورژانس، زنان، جراحی، داخلی و کودکان گشایش یافت.

مجتمع ولایت شیراز

مجتمع فرهنگی، رفاهی و آموزشی‌ ولایت دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز نیز در زمینی به ‌مساحت ۱۷‌هزار متر مربع با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

این مجتمع در چهار طبقه با زیربنای حدود ۵‌هزار و ۶۰۰ مترمربع با هدف تقویت امور رفاهی و فرهنگی نیروهای این دانشگاه از جمله کارکنان و اعضای هیات علمی‌مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

برج الکترونیک شیراز

همزمان با سفر رییس جمهور به استان فارس، برج الکترونیک شیراز نیز در ۱۵طبقه و با هدف گسترش زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات گشایش یافت.

مجتبی جبرائیلی‌‌، مدیرعامل برج الکترونیک شیراز در این مراسم با اشاره به مزایای اقلیمی، علمی‌و‌صنعتی شیراز در حوزه الکترونیک و IT گفت: این برج در ۱۰ هزار متر مربع در قالب ۱۵ طبقه با همکاری مرکز گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات (گلفا)، منطقه ویژه الکترونیک شیراز و چند سرمایه‌گذار بخش خصوصی احداث شده است.

به گفته وی، عینیت بخشیدن به نقش شیراز در حوزه الکترونیک، ارتباط با سایر مراکز اینترنتی خاورمیانه و توسعه اشتغال در مفهوم کارآفرینی مهم‌ترین اهداف تاسیس این برج است.

آغاز ساخت پتروشیمی‌داراب

همزمان با سفر رییس جمهور به استان فارس، همچنین عملیات اجرایی پتروشیمی‌داراب با حضور وزیر راه و ترابری آغاز شد.

افشاری‌‌، نماینده مردم داراب و زرین دشت در خانه ملت در این مراسم گفت: طرح پتروشیمی‌داراب مربوط به دور اول سفر ریاست‌جمهوری است، اما در آغاز دور دوم کلنگ آن به زمین زده می‌شود در حالی که هنوز وضعیت ۳۵‌درصد از سهام سرمایه‌گذاری آن مشخص نیست.

افشاری افزود: این مجتمع پتروشیمی‌ با سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی، سازمان بازنشستگی و دولت احداث می‌شود.

آغاز ساخت مجتمع پتروشیمی‌فیروزآباد

عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی ‌فیروزآباد نیز در این سفر با ظرفیت تولید یک میلیون تن اتیلن و با اعتبار اولیه ۶‌هزار میلیارد ریال و در زمینی به مساحت ۲۴۰‌هکتار همزمان با سفر رییس‌جمهور به استان فارس، با حضور معاون علمی‌و فن‏آوری رییس جمهور آغاز شد.

معاون علمی‌و فن‏آوری رییس جمهور در این مراسم رشد علمی‌ کشور را مرهون تلاش جوانان ایران اسلامی‌دانست و گفت: با توجه به نیازهای تخصصی این مجتمع، مردم فیروزآباد باید تلاش کنند تا نیروهای مورد نیاز مجتمع پتروشیمی، مهارت‏ها و فنون لازم را فرا گیرند.

بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم

بخش گازی نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم به ظرفیت ۹۵۴ مگاوات نیز همزمان با سفر

رییس جمهور به استان فارس مورد بهره برداری قرار گرفت. اعتبار این نیروگاه ۳۷۲‌میلیارد تومان بوده است.