اهواز - خبرنگار دنیای اقتصاد: معاون عمرانی استانداری خوزستان بر تامین آب شرب مردم در این استان تاکید کرد و گفت: این امر باید در اولویت کار مسوولان قرار گیرد.

طباطبایی در نشست ستاد خشکسالی استان خوزستان با اشاره به برپایی بیش از ۳۶ جلسه در خصوص بحث خشکسالی افزود: استان خوزستان با کاهش ۲۶‌درصدی بارندگی در بین استان‌های کشور بعد از استان بوشهر، رتبه دوم راداراست؛ به گونه‌ای که به‌رغم بارندگی‌های خوبی که در این مدت داشته‌ایم باز هم با مشکلاتی در این زمینه روبه‌رو خواهیم بود.

وی با اشاره به بخشی نگری مسوولان دولتی اظهار کرد: هر آنچه مدیران در این جلسات اعلام می‌دارند فقط اعلام مشکلات نهاد‌های خودشان است و همکاری لازم را با یکدیگر ندارند؛ با این روش نه مشکلی از استان و نه مشکلی از خودشان حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان آب و برق باید به عنوان متولی، کار وضعیت پساب‌های شرکت‌های صنعتی را مشخص کند، گفت: اینکه مسوولان در شرکت‌های استانی مدعی این شوند که این شرکت‌ها پساب صنعتی تولید نمی کنند ملاک نیست و سازمان آب و برق باید به عنوان متولی این امر نظارت دقیق بر این امر داشته باشد.

طباطبایی با اشاره به استفاده از انر‍‍ژی نو برای تامین انرژی در استان نیز گفت: مقرر شده است که در این زمینه کمیته‌ای تشکیل شود که با توجه به استعداد استان از نیروهای باد و خورشید به منظور تامین انرژی استفاده شود.

در این نشست همچنین مدیر کل ستاد حوادث غیر‌مترقبه استانداری استان خوزستان گفت: با توجه به بارندگی‌های مناسبی که در چند ماه اخیر شاهد بوده‌ایم، استان خوزستان با ۵۴‌درصد کاهش بارندگی از میزان نرمال بارندگی نیز پایین‌تر است.

رستمی در خصوص پرداخت غرامت به کشاورزان در استان خوزستان نیز گفت: کشاورزانی که تحت پوشش بیمه بوده‌اند، سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی این امر باید اقدامات لازم را هرچه زودتر صورت دهد و بانک کشاورزی نیز باید در انجام امور مربوط به بیمه، تسریع بیشتری داشته باشد.

مسوول امور آب سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه ۲۰ فروردین به عنوان پایان کشت دیم در استان اعلام شده بود، افزود: به دلیل وجود کشت در شمال استان خوزستان این امر تا ۱۵ اردیبهشت ادامه پیدا خواهد کرد.

دهقان با بیان اینکه برای برداشت آب به اهواز این آب به کانال سلمان انتقال داده می‌شود که این امر باعث افزایش دبی در آب‌ها شده است، اظهار امیدواری کرد: میزان EC در آب استان به حدی که در سال قبل بوده است، نرسد.