مشهد- خبرنگاردنیای اقتصاد‌: یک فعال محیط زیست در خراسان رضوی از افتتاح بانک ژن در مشهد خبرداد. مهندس امین شفق با بیان این مطلب و با اشاره به این که در حال حاضر نمی‌دانیم گونه‌های جانوری کشور چقدر از نظر ژنتیکی به هم نزدیک یا از هم دورند، توضیح داد: بانک ژن کمک زیادی به طبقه‌بندی و تعیین گونه و زیرگونه‌های جانوری در کشور خواهد کرد.

وی تشخیص گونه و اثبات تخلفات صید و شکار و تشخیص میزان همخونی و طبقه بندی ژنتیکی جانوران را مهمترین کاربردهای بانک DNA دانست و توضیح داد: بانک DNA به تشخیص گونه‌هایی که شکار شده و فقط قسمت‌هایی از گوشت و بافت بدن آن‌ها که توسط محیط‌بان‌ها کشف شده، کمک زیادی کرده و می‌تواند منجر به اثبات جرم و تخلف شود.

این فعال و محقق محیط‌زیست خاطرنشان کرد: بانک DNA موجب می‌شود گونه‌ها را از خطر انقراض حفظ کنیم، چون با تشخیص به موقع میزان همخونی در جمعیت‌های جانوری و گیاهی زنگ خطرها را به صدا در می‌آورد.

وی با بیان این که نمونه‌برداری اولین کار برای ایجاد بانک ژن است، افزود: در بهترین حالت، با کمک GPS محل و منطقه دقیق نمونه مشخص می‌شود.

شفق با اشاره به تجهیز آزمایشگاه، وجود نیروی متخصص و بودجه کافی برای عملیاتی شدن کار ایجاد بانک ژن در اداره محیط زیست مشهد گفت: از ۲ سال پیش بحث ایجاد بانک ژن در شورای پژوهش اداره محیط زیست خراسان رضوی مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت.

وی با بیان این که تاکنون از حدود ۱۸گونه جانوری نمونه‌برداری انجام و عملا خیلی از کارها آغاز شده است، افزود: تا ۶ ماه دیگر بخش تشخیص گونه با استفاده از بافت‌های جانوری راه‌اندازی می‌شود و بانک DNA از دو ماه دیگر آغاز به کار می‌کند.

سید حسین آقامیری، مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی نیز در این رابطه با بیان این که ذخایر ژنتیکی در تامین سلامت انسان نقش موثرتری نسبت به ذخایر نفتی دارند، توضیح داد: ایران از نظر تنوع ژنتیکی و زیستی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است؛ با این وجود شناخت ارزش‌های بالای این ذخایر عظیم از نظر علمی هنوز به طور کامل صورت نگرفته است.

وی در ادامه افزود: ضروری است که فرصتی ایجاد کنیم تا آیندگان هم امکان تحقیق و پژوهش در زمینه ارزش‎های زیستی این مرز و بوم را داشته باشند از این رو ایجاد بانک DNA ضروری است.

آقامیری خاطرنشان کرد: بر این اساس سازمان تصمیم گرفت که در ۵ منطقه از کشور فضاهایی را برای ذخیره‌سازی ژن‌های گیاهی و جانوری موجود در طبیعت فراهم کند که یکی از این مناطق خراسان رضوی بود.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی با بیان این که ۷۰۰‌میلیون ریال برای ساماندهی و برنامه‌ریزی ایجاد بانک ژن خراسان رضوی و تجهیز آزمایشگاه در نظر گرفته شده است، افزود: با توجه به این که قبل از این، همکاری‌هایی با دانشگاه فردوسی در زمینه شناخت ذخیره ژنتیکی استان داشته‌ایم، به نظر می‌رسد کار عملیاتی ایجاد بانک ژن در استان با سرعت بیشتری پیش برود.