بیرجند - خبرنگار دنیای اقتصاد: معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر کل توان آب در سطح شهرهای استان حدود ۱۸۰۰ لیتر بر ثانیه است. به گزارش روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی، مهدی‌ هاشمی‌مقدم با بیان اینکه آب تولیدی از منابع آب زیر زمینی استحصال می‌شود، افزود: ۸۶ حلقه چاه در مدار بهره‌برداری قرار دارد.وی اظهار کرد: هم اکنون میزان متوسط مصرف سرانه آب با احتساب کل کاربری‌ها حدود ۲۲لیتر در سطح استان است.وی خاطرنشان کرد: برای تامین آب در کوتاه مدت اقداماتی از جمله کف شکنی چاه‌های جدید در محدوده چاه‌های موجود در دستور کار قرار دارد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: با این اقدامات و حفر و تجهیز چاه‌های آب شرب در پنج شهر استان حدود ۱۸۰ لیتر به توان تولید آب شهرهای استان اضافه خواهد شد.وی اضافه کرد: برخی از شهرها در شرایط سر به سر در تولید و مصرف آب هستند که توسعه منابع آب جدید در دستور کار شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب قرار دارد.

هاشمی مقدم با بیان اینکه برای تامین آب برخی از شهرهای استان نیاز به انجام مطالعات تامین آب از دشت‌های مجاور می‌باشد، افزود: تخصیص اعتبار ملی به این امر خصوصا در شهرهای فردوس، بیرجند، قاین، قهستان، آرین شهر، سرایان و شوسف از ضرورت برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرهای فردوس، قاین، سرایان، شوسف و آرین شهر به دلیل فقر منابع زیر زمینی آب، تولید و مصرف آب در نقطه سربه‌سر قرار دارد.

وی ادامه داد: در برخی از شهرها به دلیل اجرای طرح‌های آبرسانی از جمله نهبندان، خضری و سه قلعه تامین آب در کوتاه مدت به انجام رسیده است.