مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: در حالی که میزان بارندگی در استان خراسان رضوی از ابتدای سال تا ۱۵ فروردین‌ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۵‌درصد افزایش یافت، اما میزان آب ذخیره شده در پشت سدهای استان حدود ۹۱‌میلیون مترمکعب کاهش نشان می‌دهد.

از سوی دیگر هرچند بارش باران‌های اخیر افکار عمومی را قانع کرده است، اما میزان بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به میانگین بلندمدت هنوز ۷‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

کارشناس هواشناسی خراسان رضوی در این خصوص گفت: میانگین بارندگی سال جاری زراعی استان نسبت به مدت مشابه حدود ۸۶/۷درصد افزایش یافته است، ولی میانگین بارندگی نسبت به میانگین دوره بلندمدت حدود ۶/۵‌درصد کاهش یافته است.قامتی زاده در پاسخ به این پرسش که آیا میزان بارش باران امسال در جبران آب سفره‌های زیرزمینی تاثیرگذار بوده است، گفت: اگرچه جبران آب سفره‌های زیرزمینی باران زیادی را می‌طلبد، ولی بارندگی امسال چندان هم بی‌تاثیر نبوده است.

مسوول روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر تا ۱۵ فروردین‌ماه میزان بارندگی در کل استان نسبت به سال قبل حدود ۷۷‌درصد افزایش یافته است.

محمددانش افزود: این میزان بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت هنوز ۷‌درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی حجم آب ذخیره شده در سدهای استان را در حال حاضر ۵۴۶‌میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این میزان در سال قبل ۶۳۷‌میلیون مترمکعب بوده است که ۱۵‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

وی گفت: با وجود بارندگی‌های صورت گرفته روان آب جاری در رودخانه‌ها نسبت به متوسط درازمدت حدود ۵۵‌درصد کاهش نشان می‌دهد.وی افزود: به علت استفاده و مصارف کشاورزی و شرب حجم آب ذخیره پشت سدهای استان نسبت به سال قبل ۹۱‌میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

محمد دانش اضافه کرد: بارندگی‌های موجود با وجود خشکسالی‌های اخیر زیاد تاثیر‌گذار نیست.