مشهد - خبرنگار دنیای اقتصاد: رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از آغاز برنامه‌ریزی برای اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی این استان خبر داد.

دکتر محمد اسماعیل‌نیا اظهار کرد: به منظور اجرای فرمایش‌های مقام معظم رهبری در ابتدای سال، برنامه‌ریزی به منظور اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی استان آغاز شده است. وی یادآور شد: اصلاح نظام آبیاری، اجرای دقیق الگوی کشت، تسطیح و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی، تدوین برنامه جهت مصرف نهاده‌های کشاورزی نظیر کاهش مصرف سموم و کود و اصلاح الگوی کشت از جمله برنامه‌های بخش کشاورزی استان برای اصلاح الگوی مصرف است.

وی در خصوص مصرف بهینه آب در بخش کشاوری استان نیز تصریح کرد: با تشکیل کارگروه تخصصی آب در سازمان جهاد کشاورزی استان، برنامه‌ریزی دقیقی به منظور اصلاح فرآیند موجود در مصرف آب بخش کشاورزی استان و استفاده موثر از منابع آبی استان در بخش کشاورزی در سال جاری صورت خواهد گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه افزود: در این برنامه‌ریزی بر لزوم توسعه سیستم‌های نوین آبیاری از قبیل قطره‌ای و آبیاری تاکید شده که مصرف بهینه آب از نتایج اجرای این برنامه‌ریزی در سال جاری است.

اسماعیل‌نیا گفت: تاکنون حدود ۳/۷‌درصد از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار گرفته که این میزان به لحاظ حجم کاری در حدود ۷۰‌هزار هکتار از مجموع ۸۳۵ هکتار اراضی کشاورزی استان است.

وی عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان تلاش می‌کند که سالانه ۱۵‌هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار دهد و این در حالی است که با توجه به اعتبارات تخصیص یافته در هر سال تنها بین ۷ تا ۸‌هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار می‌گیرد.

وی همچنین از اجرای طرح دقیق الگوی کشت استان در سال جدید خبر داد و اظهار کرد: اجرای این طرح منجر به استفاده بهینه از نهاده کشاورزی از جمله کود، سم، آب و بذر در بخش کشاورزی استان خواهد شد.

وی در خصوص احیا و اصلاح مراتع استان در سال جدید نیز گفت: برنامه‌ریزی برای اتمام شناسایی دامداران، مدیریت کوچ عشایر، کاهش جمعیت بهره‌بردار از مراتع استان با اجرای طرح‌های تغییر معیشت دامداران و استفاده از سایر پتانسیل‌های موجود در منابع طبیعی و آبخیزداری استان از جمله برنامه‌های سازمان برای احیا و اصلاح مراتع استان در سال جدید است.

اسماعیل‌نیا یادآور شد: ساماندهی بهره‌برداری از مراتع و اجرای دقیق مدیریت چرا، تهیه و اجرای طرح‌های مرتع‌داری، پیگیری و اجرایی کردن سیاست‌های تعادل دام و مرتع جهت بهینه سازی مدیریت اصولی مراتع و تقویت انگیزه مجریان طرح‌های مرتع‌داری و حمایت از آنها برای تسریع در اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده در طرح‌های مرتع‌داری از دیگر برنامه‌های این سازمان به منظور احیا و اصلاح مراتع استان در سال جاری است.