معاون امور صنایع و معادن سازمان صنایع و معادن مازندران گفت: تعداد ۱۰ فقره اجازه برداشت معدنی طی سال ۸۷ در استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۱درصد رشد داشته است. به گزارش خبرگزاری مهر، یزدان برسان در نخستین جلسه کارگروه صنعت و معدن مازندران در ساری میزان استخراج اسمی اجازه برداشت های صادره در سال ۸۷ را نیز حدود ۳۷۸هزار تن دانست که نسبت به سال قبل آن قریب به ۵۰درصد افزایش یافته است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین طی سال ۸۷ تعداد ۲۷ فقره پروانه اکتشاف نیز صادر شده که نسبت به سال ۸۶ که ۱۶ فقره بوده ۶۹درصد رشد داشته است.معاون امور صنایع و معادن سازمان صنایع و معادن مازندران در ادامه با اشاره به اینکه تعداد ۱۰ فقره گواهینامه کشف نیز طی سال گذشته در استان صادر شده میزان ذخیره قطعی این کشفیات را ۱۲هزار و ۴۴۶ تن اعلام کرد و افزود: این میزان گواهینامه‌های مکشوفه نسبت به مدت مشابه سال ۸۶ که هفت‌هزار و ۳۳۱ تن بوده ۷۰درصد افزایش نشان می‌دهد.

برسان با بیان اینکه میزان هزینه عملیات گواهینامه کشف‌های صادره در سال ۸۷ حدود هزار و ۲۱۴میلیون ریال بوده است، گفت: در این مدت نیز تعداد ۱۶ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی صادر که نسبت به سال قبل آن حدود هفت‌درصد رشد داشته است.

به گفته وی، میزان سرمایه‌گذاری پروانه بهره‌برداری معدنی صادره در سال ۸۷ نیز حدود ۱۴۳میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۸۶ که ۵۳میلیارد ریال بوده ۱۶۷درصد رشد داشته است.برسان همچنین، میزان اشتغال پروانه بهره‌برداری‌های صادره در سال ۸۷ را ۱۸۷ نفر اعلام کرد و افزود: تا پایان سال ۸۷ در مازندران ۶۰ فقره پروانه اکتشاف معتبر و موجود بوده و به تعداد ۹ فقره با میزان استخراج ۳۹۲هزار و ۸۸۰ تن اجازه برداشت داده شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد ۹ فقره گواهینامه کشف با میزان تناژ ذخیره ۹هزار و ۴۰۷ تن و هزینه عملیات هزار و ده‌میلیون ریال معتبر و موجود است، اظهار کرد: این گواهینامه‌های مربوط به کشف هنوز بهره‌برداری نشده است.

برسان با بیان اینکه تا پایان سال ۸۷ تعداد ۱۵۴ فقره پروانه بهره‌برداری معدنی در استان موجود است، گفت: میزان ظرفیت استخراج اسمی آنها ۱۰هزار و ۵۱۴ تن و میزان ذخیره قطعی آنها دوهزار و ۳۹۷ نفر است.

وی با اشاره به اینکه از ۱۵۴ فقره واحد معدنی موجود استان تعداد ۱۰۴ فقره فعال و در حال تجهیز بوده، اظهار کرد: تعداد معادن غیرفعال استان ۵۰ فقره است.