مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان از تولید روزانه ۱۰‌میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه آبادان که قدیمی‌ترین واحد تصفیه نفت کشور است، خبر داد.

علیرضا ابهجی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: برنامه تولید پالایشگاه آبادان در سال گذشته روزانه ۳۸۰‌هزار بشکه طراحی شده بود و روزانه نزدیک به ۴۰۰ تا ۴۰۳‌هزار بشکه نفت خام در پالایشگاه تصفیه شد که این میزان ۱۲‌درصد بالاتر از برنامه اولیه پالایشگاه برای تصفیه نفت خام بوده است.

وی از افزایش سهم پالایشگاه آبادان در تولید فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور طی امسال خبر داد و افزود: بر اساس برنامه زمان‌بندی، در سال ۸۸ روزانه ۳۹۰‌هزار بشکه فرآورده در پالایشگاه آبادان تولید خواهد شد. مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان متوسط سهم پالایشگاه آبادان تصفیه نفت خام کشور را ۲۵‌درصد اعلام کرد و ادامه داد: روزانه نزدیک به ۱۰‌میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه آبادان تولید می شود و سهم این پالایشگاه در تولید بنزین کشور ۲۲ تا ۲۳‌درصد است.

وی در خصوص افزایش تولید روزانه شش‌میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه آبادان، خاطرنشان کرد: در فاز سوم پالایشگاه با راه اندازی یک واحد کت کراکر جدید با ظرفیت روزانه ۴۵‌هزار بشکه و واحدهای دیگری مانند الکیلاسیون، ایزومریزاسیون، گاز بوتان، اسید پلانت و واحدهای جانبی ، روزانه شش‌میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه آبادان افزوده خواهد شد.

بر اساس این گزارش ، پالایشگاه آبادان نخستین واحد تصفیه نفت ایران است که در سال ۱۲۹۱ خورشیدی برای تصفیه نفت مسجد سلیمان در آبادان آغاز به کار کرد و ظرفیت اولیه آن دو‌هزار و ۵۰۰ بشکه در روز بود اما به تدریج این پالایشگاه توسعه یافت تا جایی که ظرفیت آن در سال ۱۳۳۰ خورشیدی (آغاز ملی شدن صنعت نفت) به حدود پنج‌هزار بشکه در روز رسید و پس از عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی و افزایش ظرفیت تصفیه تا حدود روزانه ۶۰۰‌هزار بشکه، به عنوان یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های جهان درآمد و آبادان مرکز عمده صدور فرآورده‌های نفتی در آسیا شد.