کشف داروی موثر برای بیماری کچلی قارچی دام‌ها

گروه استان‌ها - نتایج یک تحقیق علمی که منجر به ساخت داروی دامی TRM و امکان مداوای شمار زیادی از دام‌های مبتلا به بیماری مهلک Ring worm شده است، همچنان با بی‌توجهی مسوولان ذی‌ربط مواجه است.

این کشف علمی که پس از سال‌ها مطالعه و پژوهش‌های مختلف روی بیماری کشنده رینگ ورم محقق شده به رغم تایید فدراسیون بین‌المللی مخترعان (IFIA) و آموزشکده معتبر کشاورزی مراغه همچنان بلا استفاده مانده است.

یک پژوهشگر مراغه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب افزود: با وجود اینکه سالانه شمار زیادی از دام‌های کشور به علت ابتلا به بیماری کچلی قارچی از پا در می‌آیند، اما مقامات مسوول هیچ گونه توجهی به اهمیت این کشف علمی مبذول نکرده‌اند.

توحید قانونی در تشریح بیماری کچلی قارچی یا Ring worm گفت: این نوعی بیماری است که به صورت لکه‌های کوچک در پوست بدن دام ظاهر می‌شود و به تدریج رشد می‌کند؛ به طوری که موهای روی پوست زایل شده و تدریجا دام را ضعیف و لاغر کرده و آن را از پا در می‌آورد. وی افزود: با وجود آنکه سالانه شمار زیادی از جمعیت دامی کشور از طریق این بیماری تلف می‌شوند، ولی تا کنون راه علاج موثری برای آن یافت نشده است، حتی در سطح جهانی نیز اطلاعات زیادی در خصوص نحوه درمان بیماری رینگ ورم نیست و به جرات می‌توان گفت که تاکنون دارویی با خواص TRM ساخته نشده است.

قانونی گفت: این دارو در آزمایش‌های مکرر و مختلف با یک بار مصرف، در کمتر از ۱۰ روز در درمان بیماری فوق موثر واقع شده است؛ به طوری که در این مدت قسمت‌های آسیب دیده پوست دام درمان و سپس ترمیم یافته و مجددا در آن قسمت مو رشد می‌کند. لذا داروی یاد شده هم خاصیت درمانی و هم خاصیت ترمیم ضایعات را دارد. وی افزود: تردیدی نیست که استفاده وسیع و تولید صنعتی داروی TRM هم به سلامت جمعیت دامی کشور و کنترل یکی از کشنده‌ترین بیماری‌ها منجر خواهد شد و هم اقتصاد صنعت دامداری را رونق خواهد داد؛ با این حال فضای علمی کشور به گونه‌ای است که هیچ گونه مساعدتی در این زمینه به عمل نیامده و نتایج این پژوهش و کشف موثر علمی همچنان بلا استفاده و در بوته ابهام باقی مانده است.