مشهد- خبرنگاردنیای اقتصاد: نخستین سیستم مکانیزه اطلاعات جامع املاک در خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید. مسوول کاداستر ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در مراسم افتتاح این سیستم که در فریمان برگزار شد از ثبت یک میلیون رکورد اطلاعات املاک استان در این سامانه خبر داد.

احمد تجلی گفت: این طرح برای اولین بار در استان اجرا می‌شود و با افتتاح آن همه معاملات و استعلام‌های رایانه‌ای با دقت و سرعت عمل انجام می‌شود.

وی افزود: در استان حدود ۱۲ هزار دفتر املاک وجود دارد که از این تعداد برای ۶ هزار دفتر املاک، عملیات داده آماری جامع املاک انجام شده و برای ۶ هزار دفتر دیگر در دست اقدام است. وی با اشاره به این که اجرای این طرح برای اولین بار در استان در شهر فریمان آغاز شده است، گفت: در فریمان ۲۶۰ دفتر املاک موجود است که ۳۵ هزار رکورد ثبت اطلاعات مربوط به املاک آن وارد رایانه شده است.

وی یادآور شد: این طرح در ناحیه یک مشهد، نیشابور، چناران، قوچان، تربت‌جام و طرقبه اجرا شده و در سبزوار و ناحیه دو مشهد در دست اقدام است.رییس اداره ثبت اسناد و املاک فریمان نیز گفت: با راه‌اندازی این طرح تمامی امور مربوط به حسابداری، دبیرخانه، ماده ۱۳۳ و ۱۴۷ و... در کوتاه‌ترین زمان و با دقت بالا انجام می‌شود.

مهران موسوی‌زاده گفت: با توسعه این طرح و در آینده، در مراکزی چون بنگاه‌ها همه معاملات با دقت و سرعت بالا کنترل می‌شود و امکان سوءاستفاده در معاملات به حداقل خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، طرح کاداستر یک اصطلاح یونانی و با پیشینه فارسی و به معنی تهیه نقشه‌های بزرگ با مقیاس بالا و درج اطلاعات توصیفی ثبتی روی قطعات موجود در نقشه است.