ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: استاندار مازندران از تشکیل تعاونی فراگیر ملی بخش کشاورزی کشور برای اولین‌بار در مازندران به منظور حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی خبر داد. سید محمد کریمی در جلسه کمیسیون توانمندسازی تشکل‌ها و تعاونی‌های بخش کشاورزی استان، بررسی پیرامون مسائل و مشکلات بخش کشاورزی و اتخاذ راهکارهای لازم برای این بخش را هدف تشکیل این کمیسیون بیان کرد و گفت: تشکیل این کمیسیون در واقع تولید فکر برای اهداف و برنامه‌های کشاورزی در سطح کشور، انتقال خواسته‌های شرکت‌های تعاونی، سهم‌بری آنها از واگذاری دولت در اصل ۴۴ و نگاه‌ به آینده کشاورزی در کشور می‌باشد. وی افزود: درصددیم با هماهنگی دبیرخانه تدوین برنامه پنجم توسعه، نظرات و خواسته‌های کشاورزان در این برنامه گنجانده شود.

وی ارائه پیشنهادهای تولید فکری کمیسیون برای اتاق تعاون و توانمندکردن آن در بخش کشاورزی برای ارائه در مجامع رسمی کشور و همایش‌های بین‌المللی و ملی را از دیگر اهداف این کمیسیون بیان و اظهار کرد: در مدیریت روز دنیا تشکیل اتاق فکر برای تولید فکر مورد تایید است.

وی افزود: همچنین در استان کمیته‌ای در قالب اجرایی شدن اصل ۴۴ راه‌اندازی خواهد شد.

استاندار با تاکید بر تعاملات بیشتر بین بخش‌های دولتی و غیردولتی و کاهش فاصله بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان توسط اتحادیه‌ها، گفت: علاوه بر نظارت بر این بخش، سمت و سوی پژوهش‌ باید در بخش کشاورزی منعکس گردد. وی اتاق فکر اتاق تعاون بازرگانی را سرآغاز یک تحول بزرگ برای کشور دانست و نهایت بهره‌مندی استان از این فرصت را خواستار شد.

کریمی افزایش سطح کشت، پایین آوردن قیمت و تغییر ذائقه مردم را در تنظیم بازار برنج موثر دانست و گفت: اعتبار لازم برای خرید ارقام پرمحصول برنج فراهم شده و اداره کل غله و سازمان بازرگانی استان آمادگی کامل برای خریداری این نوع محصول را دارند. وی همچنین افزود: استان آمادگی صادرات گوشت سفید را دارد و صادرکنندگان در این بخش می‌توانند از تسهیلات بانک صنعت و معدن نیز استفاده کنند.

زارع مدیرعامل صنعت دامپروری کشور نیز در این جلسه با اشاره به فرصت‌های بالقوه و بالفعل استان در بخش‌های کشاورزی، مزارع، جنگل و شیلات گفت: ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ و تصویب آن فرصت‌ بسیار مناسبی برای رشد تعاونی‌ها و کاهش تصدی‌گری دولت و مشارکت بیش از پیش مردم در تولیدات کشور فراهم کرده است.

وی با اشاره به این که فرصت‌ها در مازندران باید به ثروت تبدیل شود، اظهار کرد : مبنای تدوین بودجه‌ سالانه کشور باید براساس سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی باشد.

وی با اشاره به تاکید استاندار بر تاسیس اولین تعاونی فراگیر ملی کشور در مازندران گفت: این تعاونی با ۷۰درصد از اعضای سه دهک پایین جامعه تشکیل می‌شود که بعد از تاسیس عضویت برای عموم آزاد بوده و مورد حمایت بخش دولتی نیز است.

مدیرعامل صنعت دامپروری کشور، کاهش فاصله بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را از حیث نرخ محصولات کشاورزی یا صنعتی، تولید بهینه، کیفیت بالا، و عرضه به بازار با کمترین قیمت از جمله اهداف تشکیل تعاونی فراگیر ملی برشمرد و خاطرنشان ساخت: تشکیل این تعاونی راهکار بسیار مناسبی برای صادرات محصولات، تقویت تولیدکنندگان و ایجاد اشتغال در منطقه ارائه خواهد داد.

زارع اظهار کرد : این اتحادیه در بخش دامپروری، صنایع ذیربط و بسته‌بندی در آینده نزدیک تاسیس می شود که امیدواریم در راه توسعه کشور و افزایش ارزش افزوده تولیدکنندگان گام موثری برداشته شود.