ساری - خبرنگار دنیای اقتصاد: تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهای چالوس و نوشهر به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی مازندران در دهه فجر با حضور استاندار و معاون امور عمرانی استانداری همزمان با ۹۰۰ طرح بزرگ و مهم در ۳۰ استان کشور افتتاح شد.

سید محمد کریمی، استاندار مازندران در این مراسم در خصوص ضرورت طرح‌های فاضلاب در شهرهای استان گفت: به علت مجاورت با دریای خزر و قرار گرفتن در نواحی ساحلی و همچنین بالا بودن ‌تراز آب‌های زیرزمینی و نفوذپذیری کم خاک، اجرای طرح جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب در شهرهای مازندران ضرورت دارد. وی اجرای این طرح را از اولویت‌های مهم طرح‌های عمرانی استان دانست و ابراز کرد: حذف آلوده‌کننده‌های شیمیایی و بیولوژیکی فاضلاب، جلوگیری از آلوده شدن منابع آب‌‌های سطحی و زیرزمینی منطقه، حفاظت از محیط‌زیست و بازیافت پساب تصفیه شده و استفاده مجدد از آن در امر کشاورزی از جمله اهداف اجرای این طرح است.

وی گفت: این تصفیه‌خانه در زمینی حدود ۱۰‌هکتار و با اعتبار ۱۳‌میلیارد تومان و با تحت پوشش قرار دادن ۳۸‌هزار نفر، به بهره‌برداری رسید. براساس این گزارش، این طرح شامل واحدهای آشغالگیری، اندازه‌گیری جریان، ایستگاه تلمبه فاضلاب ورودی، دانه‌گیری، بیولوژیکی، تصفیه بیولوژیکی، ته‌نشینی، گندزدایی فاضلاب، ایستگاه تلمبه لجن، حوض تغلیظ و آبگیری مکانیکی لجن است.